KVINESDAL: Luksusyachten skulle opprinnelig bygges ferdig på Kvina Verft på Angholmen i Kvinesdal, men det ble full stopp i fjor sommer da Palmer Johnson Norway ikke klarte å betale skyldig leie til eierne av verftseiendommen.

Ifølge avisen Agder er yachten nå på vei til Halsnøy verft i Sunnhordland, hvor den er ventet inn onsdag ettermiddag.

— Ja, nå er vi på vei oppover kysten. Nå er Kvinesdal-tiden historie. Fem norske verft har nå meldt sin interesse for å gjøre båten tilnærmet ferdig. At det er interesse tar jeg som et godt tegn. Det viser seg at verft som ikke har spesialisert seg på offshore-markedet har ledig kapasitet, sier daglig leder og styremedlem Sigurd Jan Fanuelsen i Bremnes Yard AS, som er det nye navnet på yacht-verftet Palmer Johnson Norway AS, til Agder.

270 fot

Alle verftene skal befinne seg i Sunnhordland eller Hordaland, ifølge Agder.

Det var etter at Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk høsten 2008 ble slått konkurs, etter å ha pådratt seg tap og underskudd på flere hundre millioner kroner, at det britisk-amerikanske Palmer Johsen Boats-konsernet inngikk en langsiktig avtale om å leie verftsområdet på Angholmen.

Her ønsket selskapet å bygge noen av de største og mest påkostede luksusyachtene som verden noen gang har sett.

Uten å ha kjøper på hånden, startet byggingen av det 270 fot store fartøyet, som skulle få alt fra nedsenkbart helikopterdekk til svømmebasseng, kino til sykeavdeling og egen undervannsbåt om bord.

Kjøper døde

Høsten 2010 ble det inngått en intensjonsavtale om salg av båten til en av Russland rikeste menn, 40 år gamle Yuri Bortsov. Men bare seks dager før den endelige kontrakten skulle undertegnes, døde kjøperen og handelen ble kansellert.

— Nå håper jeg at vi kan få til en løsning, slik at fartøyet kan bli så ferdigstilt som mulig. Så får vi se, sier Fanuelsen til Agder.