– I Klimaforliket som alle partiene på Stortinget med unntak av Frp har stilt seg bak, slås det fast at trafikkveksten i de store byene skal løses ved kollektivtransport og økt satsing på gang— og sykkelveier. Ifølge en rapport fra Urbanet Analyse vil imidlertid biltrafikken i kristiansandsregionen med dagens utvikling øke med 33 prosent fram til 2030. ## Friske milliarder

SV-politikeren hevder de lokale Høyre-ordførerne prøver å skyve fra seg ansvaret ved å etterlyse mer midler fra regjeringen. Nå har imidlertid regjeringen ifølge Alf Holmelid presentert en historisk satsing på kollektivtransport, og i Nasjonal transportplan lagt inn 26 milliarder kroner til kollektivtransport og nær sju milliarder kroner til bygging av sykkelveier.

– Vi innfrir

VIL INNFRI: Politisk rådgiver Espen Saga (H) sier det ikke skal være noen tvil om at den politiske ledelsen i Kristiansand gjør det den kan for å legge til rette for miljøvennlige transportløsninger i byen. Foto: Lars Hoen

Espen Saga som er politisk rådgiver for ordfører Arvid Grundekjøn i Kristiansand, mener at kommunen satser på miljøvennlig transport i tråd med det Høyre har lovet i klimaforliket.– Kristiansand er tidligere kåret til den storbyen i landet som satser mest på sykling. Det vil vi fortsette med. Vi er i tillegg til Trondheim den eneste storbyen som har innført rushtidsavgift, sier Espen Saga.

Han mener det er liten tvil om at politikerne i Kristiansand gjør det de kan for å legge til rette for miljøvennlige og fornuftige transportløsninger i byen.

Fylkesordfører Terje Damman (H) sier han ikke har fått studert hva som ligger av midler og muligheter i regjeringens forslag til Nasjonal transport, men at han vil studere dette nærmere og samordne seg med blant andre ordføreren i Kristiansand.

Utfordrer Holmelid

– Alf Holmelid har en stor oppgave foran seg med å få departementet til å støtte kristiansandsregionens søknad om belønningsmidler, og ikke minst bidra til av regionen får tilført ytterligere midler i bypakkene. Lokalt har vi gjennom ord og handling vist at vi har gjort vår del. Nå er det regjeringen som må levere, mener Espen Saga.