KRISTIANSAND: — Det ser ut som det blir betydelig flertall for rådmannens innstilling i bystyret neste uke, sa varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) i formannskapet onsdag ettermiddag.

Selv om han misliker avgiften, og uttrykte sterk frustrasjon overfor statsråden siden han mener Kristiansand har nådd målet om trafikkreduksjon allerede, la han til et ”formildende moment”:

— Med en slik avgift vil man jo spare tid i rushet. Ikke bare næringslivet, men også barnefamiliene.

Ikke vedtak

Etter formannskapet onsdag setter koalisjonspartnerne seg ned for å enes om en modell de kan vedta i bystyret neste onsdag. Derfor ble det ikke gjort vedtak, saken ble foreløpig tatt til orientering.

Selv om departementet klør i fingrene, vil rushtidsavgiften i Kristiansand tidligst bli innført fra sommeren neste år.

— Først må vi bli enige om innretningen, så må alle knutepunktkommunene gi sin uttalelse. Deretter skal saken endelig behandles av bystyret og fylkestinget. Vi må satse på å bli enige lokalt til høsten. Så går saken til kvalitetssikring hos veivesenet og veidirektoratet, deretter til departementet og komitébehandling i Stortinget. Det betyr at den trolig blir behandlet i vårsesjonen, og tidligst innføres fra sommeren 2013, uttaler rådgiver Bjørne Jortveit i By- og samfunnsenheten til Fædrelandsvennen.

- Må gi og ta

Gruppeleder Mette Gundersen sier saken ikke er vanskelig for Ap, og mante formannskapet til å samle seg om innføring av avgiften.

— Det er en tid for å slåss, og det er en tid for å sette seg ned og lande en viktig sak for byen vår. Det betyr at samtlige partier må gi og ta, mente hun.

— Vi må forberede oss på en varig og strukturell endring i transportvanene våre, la hennes partikollega Terje Næss til.

— Vi er nødt til å ta grep, ellers synes jeg vi er feige. Det blir som en slags dugnad lokalt, for å få til en god samfunnsutvikling, påpekte Dag Vige (V).

Tor S. Utsogn (Frp) mener man skal ha is i magen, og ikke godta rushtidsavgiften nå. Men rådmannen advarte på det sterkeste:

— Jeg har respekt for at dette er en vanskelig sak. Samtidig må jeg si at et nei til tidsdifferensierte bompenger vil ha dramatiske konsekvenser for Kristiansand kommune. Vi kan like det eller ikke, men dette er realpolitikk. Den sittende regjering har definert spilleregler som gjelder for alle storbykommuner, deriblant Kristiansand, sa rådmann Tor Sommerseth.

Rabatt

Han foreslår at avgiften i rushet settes til 21 kroner, eventuelt minus 20 prosent rabatt (17 kroner), som er det maksimale EUs regelverk tillater.

Prisen utenom rushet kan da settes omtrent lik dagens minstesats – 10,50. Ifølge kommuneadministrasjonen har omtrent halvparten av de som i dag passerer bomstasjonene maksimal rabatt (50 prosent), det vil si at de betaler 10,50 kroner.

Man viser til at flere grupper kan få reduserte utgifter, blant annet pensjonister. En tredel av barnefamiliene passerer bomstasjon på vei fra bolig til barnehage. Men administrasjonen mener tidsgevinsten ved mindre kø vil veie opp for ekstrakostnaden.