Forslaget kommer fra Harald Sødal, politiker i Kristiansand og hytteeier på Skarpøya.

Sprengningsforslaget får full tilslutning hos Søgnes ordfører Åse R. Severinsen, enhetsleder Glen Oskar Akselsen i teknisk etat, kunstner Per Fronth og prosjektleder for The Tall Ships Races Kristiansand, Bjarne Ugland.

Den ønskede salva skal eventuelt ramme et undervannsskjær, merket med rød stake få meter utenfor den gamle tollboden i Ny-Hellesund.

Staken som markerer skjæret står utenfor den gamle tollboden, mellom Monsøya og Kapelløya. Foto: Arkivfoto

— Det vil være suverent dersom dette skjer i god tid før sommerens store seilskutebegivenhet, Tall Ships Races, sier Sødal, og legger til:

Fullriggeren

— Ny-Hellesund er en perle som vi sørlendinger er stolte av. Hver sommer er «Fullriggeren Sørlandet» på tokt i skjærgården med gjester fra inn- og utland. Det er beklagelig at skuta må seile rundt Ny-Hellesund i stedet for å seile gjennom sundet. En kraftlinje mellom øyene har tidligere hindret gjennomfart med større skuter. Den er nå fjernet. Men det er fremdeles et hinder i sundet. En tidligere skipper på «Sørlandet» har forklart at dette undervannsskjæret er barrieren for gjennomfart.

— God idé fra Sødal. Vi vil selvsagt vise fram vakre Ny-Hellesund for gjester fra mange land. Men da må jobben gjøres i god tid for de ankommer 24. juli.

Støtte for saken for Harald Sødal også fra Glen Oskar Austegard, enhetsleder i Søgne kommunes tekniske etat.

- Vil dere gjøre jobben?

— Det vet jeg ikke. Vi fikk mailen fra ordføreren og jeg forsto det slik at vi er høringsinstans som støtter tiltaket.

Per Fronth, kunstneren som har base i Ny-Hellesund, stiller seg blant de applauderende.

— Dette vil være mer effektiv markedsføring av stedet enn en annonse i en tysk avis, mener Fronth.

Regiondirektør Harald Andreassen i Kystverket har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

Seilskutehavn

Til orientering:

Ny-Hellesund er én av Sørlandets best bevarte uthavner. Stedet var en viktig uthavn i seilskutetida, og faktisk omtalt som havn så tidlig som omkr. 1200. Legenden om hvordan en bergvegg i sundet delte seg i to da Olav den hellige var på tokt, er fortsatt kjent og har gitt opphav til navnet Olavssundet. Landskapet er i senere tid kjent gjennom Vilhelm Krags diktning og Amaldus Nielsens malerier, herunder det berømte bildet «Morgen i Ny-Hellesund» (1895).

Ny-Hellesund hadde tidligere offentlig losstasjon (fra 1721), tollstasjon (fra 1796) og kongelig privilegert gjestgiveri (fra 1690). Det er dokumentert at opptil 60-70 skip kunne ligge fortøyd i sundet samtidig, og på det meste - i 1865 - var det 225 fastboende på øyene.