RISØR: Tollvesenet skrev ut minstegebyret på 20.000 kroner til hver av de tre førerne som ble tatt i kontrollen. Avgiften regnes ut fra bilens vekt. Det høyeste gebyret som er ilagt til nå på Agder er 60.000 kroner til en lastebilsjåfør som ble tatt i Mandals-distriktet med rød diesel. Med tilhenger ville avgiften for denne sjåføren blitt doblet.Biltilsynet har til nå bare foretatt enkelte stikkontroller av tankene på kjøretøyer som bruker dieselolje. Kjenner man avgiftsnivået innbyr det ikke til svindel med den røde avgiftsfrie dieselen, som bare koster halvparten av vanlig avgiftsbelagt diesel. Ved annen gangs overtredelse øker straffeavgiften.— En av førerne hadde fylt rød diesel på bensinstasjonen, mens de to andre hadde fylt fra egne tankanlegg. En av de tre bilførerne, en ung gutt, fikk nesten sjokk da han hørte hvor stor regning han ville få. Når så mange som tre av syv kontrollerte kjørte på rød diesel er det på høy tid med flere slike kontroller, sier avdelingsingeniør Torbjørn Eikeland ved Arendal Trafikkstasjon.Trimmet mopeder

Også fem mopedister på trimmede mopeder, med trimsett, ble stanset i kontrollen. Alle fem forsøkte å slippe unna lovens lange arm ved å forhandle med politiet. De lovet å være snille hvis de bare fikk beholde «lappen» og mopedene. Men politiet var nådeløse og lot seg ikke lure av 16-17-åringenes snakkekunst. Mopedførerbevis og trimsettene ble inndradd.Biltilsynet hadde med seg spesialkonstruerte ruller som mopedene ble kjørt på. Et par av mopedene gikk 80-90 km/t, nærmere 30 km/t over lovlig hastighet. Mopedene får guttene beholde, men de kostbare trimsettene er tapt.Kontrollen fredag kveld avdekket også manglende bilbeltebruk, nedslitte dekk og piggdekkbruk. Eikeland legger til at mopedene som ble stanset var i forbausende god stand hvis en ser bort fra trimsettene.- Kontrollene var et ledd i kampen mot trafikkdøden, der vi er spesielt på jakt etter farlige ungdomsbiler. Men det var få ungdomsbiler ute denne kvelden.(May 10 1999 8:28)