KRISTIANSAND: – Jeg registrerer jo at det er en lokaliseringsstrid her. Og det er klart at Nord-Norge også har behov for både kompetanse og arbeidskraft, men jeg ønsker ikke å gå inn på det her og nå.

Det sa forsvarsministeren til Fædrelandsvennen etter at hun tirsdag formiddag hadde hørt en grundig orientering om HiAs planer for en luftfartshøyskole på Kjevik.

Også Universitet i Tromsø er i gang med denne typen utdanning i samarbeid med SAS på Bardufoss. Under dekanus Morten Tveitereids orientering kom det klart frem at Universitetet i Tromsø oppfatter HiA som en farlig konkurrent.

I HiAs planer er trafikkflygerutdanningen ett av fire bein i en total luftfartshøyskole. De andre elementene er utdanning av flygeledere, flyingeniører og innen logistikk. Flyingeniører utdannes i dag i Grimstad, men skal etter planen flyttes til det nye Instituttet for luftfartsutdanning på Kjevik.

Et av HiAs tyngste argumenter i kampen for å få utdanningen av trafikkflygere er at dette kan gjøres billigere fra Kjevik enn på Bardufoss.

– Vi vil kunne tilby offentlig utdannelse til 7-800.000 kroner per student, mens utdanningen på Bardufoss skjer i privat regi av SAS til 30 prosent høyere kostnader, sa Tveitereid til forsvarsministeren.

Men Strøm-Erichsen ville ikke forplikte seg til noe på dagens møte.

– Dette har ikke vært på mitt bord, så jeg kan ikke si så mye utover at dette er veldig interessante perspektiver, sier hun til Fædrelandsvennen.

Det er satt ned et eget utvalg med representanter fra Kunnskapsdepartementet, Samferdselsdepartementet og Forsvarsdepartementet for å jobbe med denne saken. Gruppen skal ha klar sin innstilling i april. Basert på denne rapporten avgjør så regjeringen om den vil gi penger eller annen form for støtte til planene på Kjevik i revidert nasjonalbudsjett.