Les også:

— Bibelen oppfordrer til lovsangsrus

- Det er da mange enkle sanger i Bibelen

KRISTIANSAND: - Tar man vekk den høye musikken, vil disse miljøene få problemer, tror organist og domkantor Andrew Wilder.

Han tror ikke mange unge ville ha søkt seg til menighetene hvis lovsangen ikke hadde vært et element i møtene.

— Noen har laget en sjanger av dette ordet og skapt en egen musikkstil. Det jeg har hørt av lovsang er ganske flatt i uttrykket, både rytmisk og lyrisk. Det er en himmelvendt og fjern livsstil. Den rytmiske dansegleden er også vekk.

Wilder stiller seg spørrende til om det er ekte tilbedelse, eller bare en måte å tilfredsstille de unges trang til fest og rus.

— Her er det om å gjøre å skape et høyest mulig lydnivå, og tar man det vekk, hva står man så igjen med av religiøs substans? Jeg frykter det er er svært lite, i høyden får man en sammenblanding av lydmessig rus og en opplevelse.

- Moderne lovsang skviser salmene i kirken, mener tidligere biskop, Per Lønning, Han har nylig bidratt til den norske salmeskatten med egne salmer.

— Vi mister rikdommen i det kristne fellesskap og Bibelens mangfold. Lovsang er et utrolig fattigslig fenomen, og man holder et støynivå som gjør at det er vanskelig å merke seg ordene, sier Lønning til NRK i dag, onsdag.

Ekte gudsopplevelser

Domkantor Wilder støtter Lønnings uttalelser:

— Du kan lure på om det er mulig å kalle det for musikk når folk er avhengig av å ha det så høyt hele tiden. Lovsang bruker man kun for å tekkes de unge. Det må man bare innse.

— Er gudsopplevelsene mer ekte i Statskirkens gudstjeneste?

— Ja, altså når man i kirken kjører sine gammeldagse messer og liturgier, kommer folk av ekte kjærlighet til tradisjonen og kirken. Man trenger ikke betvile at de kommer av en ekte lengsel.

— Det er ikke bare gammel vane, da?

— For noen kan det kanskje være det, man kan aldri granske andre menneskers motiver og tanker.

— Hva er en ekte gudsopplevelse for deg?

— Det kan være fryktelig mye, men alt som skjer må være rensket for en kunstig måte å skape hengivenhet på. Det må være ekte vare, ikke bare noe som skaper fanatisk interesse.

— Kan ikke mektige orgelbrus også forveksles med opplevelsen av Den Hellige Ånd?

— Nei, for orgel brukes kun som musikk, det varer i noen få takter,og ikke som et kjør som varer i tre timer og hensetter deg i transelignende tilstander, nærmest på hypnotiserende vis.

Grunne tekster Wilder er også opprørt over de grunne tekstene i lovsangsmusikken, som han mener ikke holder mål litterært:

— Det er subjektive setninger som repeteres og synges gang på gang. Men det kan jo bety noe for noen, selvfølgelig. Men som salmelitteratur holder det ikke.

Organisten tror ikke man finner spor av lovsangstekster i oppslagsverk om 50 år.

— Nei, for du kan ikke referere til dette som poesi.

— Så er det slik at jo eldre musikken er, desto bedre er den?

— Vel, den eldre musikken har noen stadfestede kvaliteter som den nye musikken ikke innehar. Det er ikke snakk om kunst lenger i moderne musikk, det er kun det kommersielle aspektet som dominerer.

— Hva hører du selv på av musikk?

— Å, det er alt mulig. Jeg lytter til alt fra gregoriansk musikk fra år 1000 til Arne Nordheim.