KRISTIANSAND: Mandag sender stortingsrepresentant Peter Gitmark brev til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) hvor han ber om å få doblet nedbetalingstiden for det nye bomprosjektet i Kristiansand, slik at prisen kan halveres.

Høy bomandel.

— Veiprosjektet i Kristiansand får en astronomisk høy bompengeandel på 85 prosent. Når det i tillegg skal betales på så kort tid som 15 år, vil det få mange, stygge sosiale utslag. Dette er dypt urimelig, sier Gitmark.

Han ser for seg barn som må slutte å spille fotball på den andre siden av byen, og foreldre som må skifte jobb fordi de ikke har råd til å betale årlige bomavgifter opp mot 7200 kroner.

Gitmark forteller at maksimalbeløpet for bompenger i Oslo er 4100 kroner.

— Prosjektet i Kristiansand blir blant dem med det største kronebeløpet betalt av bilister, sier han.

Gitmark peker på at nedbetalingstiden for bomprosjekter normalt blir satt til 15 år, men at en rekke prosjekt har 20 og 30 år.

LENGRE tid.

-Selv om denne veipakken formelt er vedtatt, bør det ikke være noe formelt i veien som hindrer at Kristiansandspakken betales over lengre tid, sier Gitmark.

Han anser sannsynligheten for høy for at samferdselsministeren vil gå med på økt nedbetalingstid i Kristiansand.

— Dette er blitt verre enn vi regnet med. Men da vi søkte om bomprosjektet, var det om å gjøre å komme med i Nasjonal transportplan. Vi svelget de høye satsene for å få beinet innenfor. Nå som vi har fått det, må vi rette opp misforholdet med det lave, statlige bidraget til dette veiprosjektet, sier Tore Austad.

LIVSVIKTIG.

— Det var helt livsviktig å komme med i Nasjonal transportplan. Hvis vi ikke hadde kommet med der, hadde vi slitt med dårlige veier i 30 år fremover, sier Austad, og håper samtlige partier slutter om forsøket til Høyre.

Sørensen anser nedbetalingstiden på 15 år som et direktiv fra departementet som bystyret har tatt for gitt.