KRISTIANSAND: Det har han tenkt å få til ved å sende ut gratis klistermerker med «Uadressert reklame, nei takk» til hele byen.

Har du denne på postkassen, kan ingen komme med uadressert reklame. På denne måten håper Kristiansen å stoppe flommen av papiravfall.

— Det har vært en dramatisk økning i papiravfall her i byen, og det ser jeg på som alvorlig, sier Kristiansen, som kommer med forslaget sammen med Espen Frøvold i Kristiansand KrFU.

Ifølge organisasjonen Grønn Hverdag får hver husstand mellom 30 og 35 kilo reklame i året.

Flommer over

Mer reklame gir mer papiravfall. Mengden av papiravfall fra privathusholdningene i Kristiansand har økt med over tusen tonn de siste åtte årene og er nå oppe i 5290 tonn i året. I 2006 kastet hver kristiansander rundt 68 kilo papir i året, 12 kilo mer enn i 1998. Nå blir det kastet så mye papir at de grønne papirdunkene til folk i Kristiansand rett og slett er blitt for små og må byttes ut.

— Resultatet blir at folk kaster papiret i restavfallet i stedet, og sorteringen blir dårligere, sier Frode Rosland, renovasjonssjef i Kristiansand kommune.

Renovasjonsavdelingen planlegger derfor en kampanje for å få folk til å gå over til dobbelt så store papirdunker. Den vil at folk skal bytte ut dagens dunker på 120 liter med nye på 240 liter.

— Folk får mer reklame enn de gjorde før. Dessuten handler de mer enn før, noe som fører til mer emballasje, sier Rosland.

Han sier det er vanskelig å vurdere effekten av forslaget til Jørgen Kristiansen, ettersom de ikke vet hvor mye av papiravfallet som er uadressert reklame.

Stanses

Forslaget fra Jørgen Kristiansen kommer muligens opp på byutviklingsstyrets møte torsdag. Hvis ikke, vil Kristiansen fremme det som egen sak i bystyret.

— Vi må spørre oss om hva som er grunnen til at vi nå må ha større papirdunker. Det er ikke sikkert folk trenger det, hvis de ikke får reklame lenger.

— Dette handler om hva de enkelte kan gjøre, legger han til.

— Og de som fortsatt vil ha reklame?

— Jeg vil ikke si de er miljøfiendtlige, men de er med på å fortsette trenden der mengden papiravfall bare øker.