Mandal: Det mener Tallak Madsen i Syklistenes Landsforbund.— Mange mandalitter forteller at de opplever Bryggegate som et mareritt på sykkel etter ombyggingen til blandingstrafikk med biler, sier Madsen.Madsen mener fremkommeligheten for syklistene var mye bedre før med sykkelbane på begge sider av gata.- Å fjerne sykkelbanene har bare skapt forvirring. Jeg skjønner rett og slett ikke hensikten med ombyggingen. Mandal er utpekt til å bli sykkelby. Det bør forplikte kommunen til å gjøre tilværelsen for syklister enklere i stedet for å gjøre den vanskeligere, sier Tallak Madsen.Madsen synes omleggingen har bedret forholdene for lasting og lossing for tungtransport på bekostning av syklistene.- Da jeg hørte at Bryggegata skulle ombygges til miljøgate, kontaktet jeg kommunen for å få se planen. Det var ikke mulig. Hvorfor planen ikke skulle på offentlig høring, klarte jeg ikke helt å fatte, sier Madsen.Madsen mener omleggingen er en dårlig start for kommunens mål om å øke antall syklende med 50 prosent. Han er også skeptisk til 30-sonen mellom rundkjøringene i Bryggegata, og synes sentrum er i ferd med å bli en skiltjungel.- Jeg synes det er en snodig begrunnelse at sykkelbanene måtte fjernes fordi den endte i en rundkjøring. Det må forventes et enda sterkere bilpress i Bryggegata når leilighetene som er planlagt på Sanden er klare, sier Tallak Madsen.Øystein Hjorteland, som arrangerer sykkelløpet fra Ljosland til Mandal, betegner omleggingen i Bryggegata som verre enn verst for syklistene.- Blandingstrafikk ender som regel med konflikt. Jeg bruker mye sykkeltralle. Det er iallfall forholdene ikke lagt til rette for. Nå er det ingen helhet for syklistene. Resultatet kan bli at de fleste syklistene velger gågata, sier Hjorteland.Eva Saanum, som skal begynne som prosjektleder for sykkelbyen fra 1. august, sier at hun ennå ikke har syklet i den nye Bryggegata, men innrømmer at hun har hørt mange mishagsytringer.- Løsningen er midlertidig. Målet for oss er en sammenhengende sykkelbane gjennom sentrum. Vi må se hvordan løsningen fungerer, og ta konsekvensen av det, sier Saanum.Ordfører Åse Lill Kimestad sier løsningen er valgt i samarbeid mellom kommunen, politiet og veivesenet. Hun sier spesielt politiet mente sykkelbanene som lå i Bryggegata ikke var trygge.- Målet er at alle som ferdes i Bryggegata, må ta hensyn til hverandre. Det er ofte reaksjoner mot forandringer. Vi bør la det nye opplegget få en sjanse, sier Kimestad.Enhetsleder Leiv Bernt Kloster ved teknisk drift bekrefter at omleggingen har kostet i underkant av 250.000 kroner.