KRISTIANSAND: Analyser av ulykker som er skjedd i 2005 og 2006 viser at hele 49 prosent av de omkomne i trafikken ikke brukte bilbelte da ulykken skjedde. Dette ønsker Statens Vegvesen nå å gjøre noe med, i forholdet til arbeidet med "Nullvisjonen" og å få ned antallet alvorlige ulykker i trafikken. Og ifølge distriktsveisjef, Johan Mjaaland kunne mange liv vært reddet om flere hadde brukt bilbelte. Statens Vegvesen vil i fremtiden fokusere enda mer på bilbeltekontroller i regionen.

— Manglende bruk av bilbelte er den viktigste faktoren til at folk blir skadet og drept i trafikken. Vi vil fremover intensivere våre bilbeltetellinger og øke det holdningsskapende arbeidet rundt bilbeltebruk. Dette vil vi gjøre ved hjelp av kampanjer og informasjon om bruk av bilbelte. I tillegg vil vi rette et fokus spesielt mot ungdom, sier han.

58 trafikkdrepte i 2006 Ifølge Statens Vegvesens ulykkesstatistikk, som torsdag ble lagt frem under pressekonferansen i Kristiansand, var det i 2006 1568 trafikkulykker med personskade i Region Sør. 58 mennesker ble drept i trafikken og i løpet av de siste årene har til sammen 776 mennesker omkommet på veiene. De fleste av ulykkene skjer på riksveiene, og utforkjøringer er den vanligste årsaken til personskade, mens møteulykker følger som nummer to.

Flere fotobokser Statistikken viser også at de mest utsatte trafikantene er i aldersgruppen 15-19 år, og i tillegg til manglende bilbeltebruk er høy hastighet et viktig element. I 58 prosent av tilfellene hvor trafikanten er årsaken til at ulykken skjer, er for høy hastighet det bærende elementet. Distriktsveisjef, Johan Mjaaland kan dermed annonsere at det i fremtiden vil bli flere fotobokser langs veiene og økt fokus på å redusere fart.

— Altfor mange kjører for fort, og derfor vurderer vi flere automatiske trafikkontroller. Vi ser at dette har fungert utrolig godt etter at fotoboksene i Baneheitunnelen ble satt opp for eksempel. Da ble antallet ulykker kraftig redusert. Ut ifra ulykkesstatistikken finner vi ut hvor det er hensiktsmessig å sette opp nye bokser, og i høst settes det blant annet opp en boks ved den ulykkesbelastede strekningen ved Lenefjorden på E 39, sier Mjaaland.

Andre tiltak som skal iverksettes for å få ned antallet drepte og skadde i trafikken vil blant annet bli flere midtdelere på veiene og opprydding av sideterreng, noe som innebærer fjerning av knauser, stein og andre ting som bidrar til at skader ved utforkjøringer blir mer alvorlige enn de kunne ha vært.

Se innslag fra pressekonferansen med Statens Vegvesen på fvn.tv i kveld.