KRISTIANSAND: — Erfaringsmessig vet vi at skadestatistikken stiger når økonomien i landet er god. Det gjelder både båt, bil og bolig. I oppgangstider er ikke folk så påpasselige med å se etter eiendelene sine, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If skadeforsikring.

Synker

Like ved Kristiansand festning ligger det to båter som holder på å gå under fordi de er fylt av regnvann. Disse båtene er ikke unike. Kristiansand eiendom, som har tatt over driften av småbåthavnene i byen, må ofte varsle båteiere om at båtene deres holder på å havne på havets bunn.

— Vi forsøker etter beste evne å spore opp eierne, men det er ikke alltid like lett. Ofte glemmer eiere å melde båten inn i småbåtregisteret når de kjøper ny båt. Noen båter er heller ikke registrert. Da sliter vi med å komme i kontakt med folk, sier Johan Rasmussen i Kristiansand eiendom.

Miljøproblem Om sommeren fører kommunen tilsyn med båtplassene, men om vinteren er det ikke vakthold. Dermed er det mer tilfeldig om synkende båter blir oppdaget.

— Det er synd når båteiere ikke tar bedre vare på eiendelene sine. Av og til ser vi båter til flere hundre tusen som får ødelagt motor og lignende, sier Rasmussen.

Han sier også at sunkne båter skaper et miljøproblem.

— Når båter inneholder kanner med olje, diesel eller bensin flyter dette ut i havna, og tilgriser både naturen, båter og brygger, sier Rasmussen.

Avkortet forsikring Forsikringsselskapet If har fra tid til annen nektet forsikringsutbetaling fordi båteiere ikke har overholdt kravet om tilsyn. Sviktende tilsyn kan også føre til avkortning.

— Det gjelder i tilfeller hvor eieren gjerne ikke har sett til båten sin gjennom hele vinteren. Det gjelder også dersom eieren er varslet, men likevel har unnlatt å se til båten sin. Skyldes manglende tilsyn sykdom, stiller det seg annerledes, sier Jack Frostad.

FLASKER FLYTER: I denne Skibsplasten, som ligger like ved festningen i Kristiansand, flyter det brusflasker over putene bak i båten. Foto: Jon Anders Møllen Selvlensende båter

Informasjonsdirektøren sier sunkne båter med selvdrenerende anlegg er en klassiker.

— Mange som har såkalt selvlensende båter, tror båtene tømmer seg selv til en hver tid. Det er ikke tilfelle. Ofte tetter dreneringshullene seg med løv og skitt, og dermed kommer ikke vannet ut. Det ender ofte med at båten fyller seg med vann, og hullene virker mot sin hensikt. Hullene sørger heller for at vannet kommer inn i båten, sier Frostad.

Han sier også isfylte båter er et problem. Presenningen har gjerne blåst av, og båten har fylt seg med vann.

— Da finner eieren båten sin med en iskake i bunnen. Det skjer også med båter som ligger i opplag på land, understreker Jack Frostad.