KRISTIANSAND: Bare Frps to representanter stemte mot da toppolitikere fra Kristiansand, Vennesla, Søgne, Lillesand, Birkenes, Songdalen, Vest Agder fylke og Aust-Agder fylke i går gjorde Kristiansand til første norske by som utreder rushtidsavgift, og som faktisk søker staten om penger med denne avgiften som premiss.

Politikerne møttes i det felles areal— og transportutvalget for å diskutere hvordan de skal få flere til å gå over fra bil til buss.

— Tiden er kommet til de vanskelige, men nødvendige, avgjørelsene. Det skal vi greie hvis vi samarbeider, sa fylkesordfører Thore Westermoen.

Pisken fram

Kristiansands ordfører Per sigurd Sørensen skapte latter med følgende rett fra levra:

— Vi må forte oss å innføre rushtidsavgift, mens det ennå er lenge til neste valg!

Etterpå sa han i mer alvorlige vendinger at utredning om rushtidsavgift er nødvendig:

— Vedtaket gir oss handlingsrom, uten at vi binder oss til noe ennå, før vi har mer kunnskap. Men det som er helt klart: Vi kan ikke bare bruke gulrot lenger. Pisken må også fram.

Ingen tok orde til protest mot Sørensen og Westermoens analyser, men Frps to representanter valgte altså å stemme mot.

Når er uklart

Når rushtidsavgift kan komme, er ennå usikkert. Også hvor stor den blir. Utredningene kan også ende med at man heller forsøker å overføre bompenger til bussdrift på andre måter.

Den nye bompengeordningen starter 1. juli neste år. Innen den tid skal mye være avklart.

Prosjektet med å redusere privatbilismen og øke kollektivtrafikken har pågått i fire år i Kristiansand-regionen. Busstrafikken har økt med 4,6 prosent og biltrafikken har økt 2,9 prosent i året.

I år får regionen 15 millioner i såkalte belønningsmidler fra staten, men staten varsler at dette kan bli slutt hvis ikke det brukes hardere lut for å få ned biltrafikken.

Neste år søker Kristiansand om hele 41 belønningsmillioner, med begrunnelse i følgende:

Pisktiltak:

Økt parkeringsavgift

Redusere antall langtidsplasser i p-hus i Kvadraturen med 80 plasser, og redusere antall gateparkeringsplasser med 27. Avskaffe periodisk rabatt i bomstasjonene, doble bomtakstene og vurdere rushtidsavgift.

Gulrottiltak:

Kollektivfelt E 39 mellom Kristiansand og Hellemyr: 19 millioner kroner.

Subsidiere bussdrift: 9,5 millioner kroner.

Bygge park and ride i Vennesla, Krossen, Flekkerøy, Kjos og Hånes: 5,5 millioner kroner.

Bygge om holdeplasser og endre stoppesteder: 6,5 millioner kroner.