TRONDHEIM: Digital publisering, web-TV og nye nettportaler blir stadig viktigere for de største medieaktørene i Norge. Dette kan gå på bekostning av kildekritikken, samtidig som det er en erkjennelse av at papiravisenes storhetstid er over, mener Allern.

– Ja, det tror jeg. Det vil alltid være slik at mediene når en topp før de går nedover igjen, for så å stabilisere seg på et litt lavere nivå. Det er dette som nå skjer med de største medieaktørene. Web-TV og økt satsing på nettavisene er deres måte å tilpasse seg denne utviklingen, sier Allern til Trondheim-studentenes avis Under Dusken.

Han tror kravet om å hele tiden være oppdatert vil gå på bekostning av kildekritikken.

– Utviklingen går mot at kildekritikken i større grad flyttes fra redaksjonen og over på leseren. Dette stiller større krav til mediekonsumentene. Tilliten til NRKs etterrettelighet er fortsatt stor, mens vi ser at troverdigheten til VG og Dagbladet svekkes, sier professor i medievitenskap Kathrine Skretting ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)

Skretting tror avisene satser på ny teknologi for å skaffe nye inntekter, som følge av fallende opplagstall. Hun tror også at konvergensen av medier kan gi færre klare og meningsbærende stemmer i mediene, mens internett og blogger på den andre siden kan gi økt mangfold.