Medielinja på Vennesla videregående skole hadde fredag invitert næringsliv og andre til medieseminar på kulturhuset, og partner og kreativ leder Pål Wehus i Fundament avsluttet dagen med å gi «fasiten» på effektiv reklame.

Her trakk han fram Vennesla-butikken Trend og innehaver Bjørn Linjords reklamestunt som et eksempel på en av de viktigste ingrediensene – nemlig det uventede.

Pål Wehus fra Fundament under medieseminaret på kulturhuset fredag ettermiddag. Foto: Henrik Ihme

Eller «zag», som Pål Wehus kaller det. Nemlig det å skille seg ut i mengden med å gjøre det motsatte av andre.Selv om Bjørn Linjords reklamebanner med «Pattesalve», og et annet som ble prydet av en naken kvinne fikk kritikk blant annet fra Forbrukerombudet, fikk han oppslag både i lokale og nasjonale medier. Fædrelandsvennen var intet unntak.

Pål Wehus sin oppskrift på god reklame var enkel: Hold deg til ett budskap, vær relevant (de fleste ønsker å være friske, unge, populære, flinke etc.) og bruk følelser. Altså i tillegg til det uventede.Medielinja satte sammen seminaret for å promotere studieprogrammet, som avdelingsleder Gustav Hårtveit mener kan forsvinne om får år dersom rekrutteringen fortsetter å falle. Da Fædrelandsvennen var innom var det i underkant av hundre personer i salen.