— Det er en stor ære å få lov til å drive hans atelier videre. Hans verk betydde mye for mange, sier Gunnstein Kallhovd og Kjell Olav Thorsland.

Det er en stor ære å få lov til å drive hans atelier videre

Håkon Thorsland døde i romjula 2012 etter et kort sykeleie. Dermed ble det satt punktum for et utrolig innholdsrikt liv. Tilbake på atelieret på Lognavatn, som ligger mellom Kyrkjebygd og Bortelid, henger en

Håkon Thorsland (76) avbildet i atelieret sitt sommeren i 2012 – den siste reportasjen Fædrelandsvennen hadde av ham. Da produserte han fortsatt kunst, om enn i langt mindre omfang enn tidligere.   Foto: Roar Greipsland

mengde malerier, grafiske trykk og vevtepper. Keramikk laget han også. Og ikke minst på utsiden står stavkirken i miniatyr som Thorsland laget i 2002. Han skrev også bøker. Blant annet tre bind om Knut Skredder Nilsen Mørk, Sørlandets rikeste mann på 1600-tallet

Opprettet stiftelse

Gunnstein Kallhovd var venn av Thorsland i mange år – helt siden han som ungdom var med og jobbet på Thorslands hotell Haakonseter i begynnelsen av 1970-tallet. Kjell Olav Thorsland er kunstnerens nevø.

I 2008 opprettet Thorsland en stiftelse hvor han la inn store mengder av sitt arbeid som en verdi. Deretter ble Kallhovd og nevøen Thorsland spurt om å sitte i styret for stiftelsen.

Lære av foreldrene

Hvem var så Håkon Thorsland? Han vokste opp med fem søsken i grenda Torsland i Åseral. Mens de andre barna lekte eller jobbet på gården, lærte han gjerne veving av sin mor og treskjæring av sin far. Som sju-

Dette bildet ble tatt i 1976 da Fædrelandsvennen besøkte ham i Åseral. Her er han i gang med å veve et av sine utallige vevbilder han fikk laget.   Foto: Egil Remi Jensen

åring satt han med moren og laget vadmel, linstoff og billedvev.

Som ungdom dro han til sjøs på cruisebåt, der han var servitør. På den måten ble han kjent med all verdens kunst og kultur. Tilbake i Norge gikk han i bakerlære hos Dampbageriet i Kristiansand, før han på slutten av 1960-tallet bygget hotellet Haakonseter på Bortelid.

Reiste til Paris

Men i 1978 solgte han for å gi seg hen til kunsten. Han reiste til Paris der han etablerte et studio der han var i mange år. I 1982 studerte han spesiell farge— og trykklære ved New York University.

Da Fædrelandsvennen intervjuet ham for siste gang sommeren 2012 var det 25 år siden han kom tilbake til Åseral og Lognavatn der han etablerte Atelier Haakon Aarestove. Da spurte vi ham om det ikke var vel

Gunnstein Kallhovd studerer et av maleriene til Håkon Thorsland. Kallhovd var en nær venn av Thorsland i mange år, og synes det er ærefullt å få ivareta hans kunstarv. Foto: Jarle R. Martinsen

usentralt å plassere et galleri på Lognavatn?

Jeg tror de som vil se kunsten min kommer hit likevel

—  Ja, men jeg tror de som vil se kunsten min kommer hit likevel. Selv ville jeg tilbake til opphavet, med hei, fjell, vann og alt hva innlandet står for, svarte han på det.

Lever videre

Nå er det altså opp til Gunnstein Kallhovd og Kjell Olav Thorsland å sørge for at kunsten etter Håkon Thorsland lever videre.

— Vi skynder oss langsomt, sier de to. Fjoråret ble brukt til å planlegge, men også å ha galleriet åpent etter ønsker. Noe ble også solgt – det er behov for en viss inntekt for å drive stedet videre. Men slike salg

Dette bildet av Håkon Thorsland er tatt i 1976 ved siden av huset han bodde i på Bortelid der han drev hotellet "Haakonseter". Foto: Egil Remi Jensen

begrenser seg selvsagt, det er ikke et utømmelig lager etter Håkon Thorsland.

Verken Kallhovd eller Kjell Olav Thorsland er kunstkjennere, så de har opprettet et samarbeid med kultursenteret Minne i Åseral for å ivareta kunstverkene på en best mulig måte.

VIl leie ut

Galleriet på 400 kvadratmeter skal ivaretas, i seg selv en stor jobb. Og de vurderer å la en kunstner leie seg inn her. Her er fullt utbygd verksted for å lage det meste.

På rekke og rad henger vevbildene til Thorsland på atelieret hans. Noe er til salgs, annet ikke. Det trenges endel inntekt for å drifte anlegget samtidig som man jo ikke kan selge for mye heller. Foto: Jarle R. Martinsen

De viser oss rundt i galleriet og stavkirken. Spesielt Thorsland er stolt over verket etter sin onkel.— Det er med stor ydmykhet at vi får lov til å ta vare på denne kunstarven, det tror vi åsdølene setter pris på, sier Gunnstein Kallhovd og Kjell Olav Thorsland.