Planene dreier seg om mange milliarder kroner og om mange tunneler under Setesdal vesthei. Setesdølene ser for seg en helårsvei med minst gul stripe.

Det tynnes farlig ut i grender og bygder midt i dalen.

Farlig uttynning

Regionforsker Jon P. Knudsen kan ikke få snakket varmt nok om veiplanene:

— Det tynnes farlig ut i grender og bygder midt i dalen. Det er ikke for sent for Valle og Bygland, men det blir stadig vanskeligere å skape ny fremtid så lenge folketallet synker. Det er ikke for sent, men det haster litt. Boksåpneren for ny utvikling i Valle og Bygland, er ny vei, sa Knudsen, som var kalt inn til Setesdal-konferansen for å svare på det noe dystre spørsmål:

«Er det for seint no?«

Særlig Valle og Bygland sliter som følge av stadig lavere folketall, og på femti år har hver tredje innbygger forsvunnet.

— Noe kan gjøres med videre satsing på kultur og reiseliv, men veien er løsningen. Det har enormt potensial hvis Norge kobler sammen vekstregionene Oslo, Agderbyen og Rogaland. Veien vil være ti mil kortere enn rundt kysten - og effekten for Setesdal vil være formidabel, sier Knudsen.

Allerede i gang

Han mener det ikke er luftslott. Men han mener setesdølene må få rogalendingene med i en allianse. Da kan jobben lykkes.

Leder i Setesdal regionråd, Tarald Myrum, og banksjef i Valle Sparebank, Vidar Homme, er allerede i gang. Regionrådet har lagt 200.000 kroner på bordet, banken har gitt 100.000 kroner. Tokke i Telemark er med, og det jobbes for å få med Sandnes, Vinje og Sirdal i inn i alliansen. Nå skal prosjektet utredes.

Veldig mange trodde ikke på vei mellom Brokke og Suleskard, men den kom. Denne veien vil også komme.

— I banken måtte vi opprette kontor i Kristiansand for å utvide markedet. Hjemmemarkedet er ikke stort nok. Sånn er effekten av at vi blir færre. Veldig mange trodde ikke på vei mellom Brokke og Suleskard, men den kom. Denne veien vil også komme. Det er langt fram, men den vil åpne enorme muligheter for ny vekst, sier Homme.

Setesdølene vil ha ferdig nyriksvei 9 til 2023. Den nye veien skal komme deretter. Helst før 2030, er målet

— Det er ikke for sent i 2030 da?

— Får vi til planlegging, vil planene i seg selv skape entusiasme og initiativ, sier Homme.

Knudsen mener det er nasjonalt viktig å koble sammen de store vekstregionene. Samtidig mener han Setesdal vil heve seg en divisjon når for eksempel reiselivet i hele dalen kan henvende seg til Oslo og Stavanger-markedet.

- Miljømessig fordel

— Vi opplever litt motstand vestfra. Sirdal har 4000 hytter, og ser nok ikke bare fordeler. Men fordelene er enorme for hele regionen, sier Bykle-ordfører Jon Rolf Næss.

— Vi har veien inne i kommuneplanen, og fylkesmannen har allerede uttalt seg positivt hvis ny vei kan bedre forholdene for villrein. Miljømessig vil det være en enorm fordel å få veien i tunnel, med mye mindre høydeforskjeller enn dagens vinterstengte Brokke-Suleskrand. Da tenker jeg både på villreinen og transportkostnadene, sier Myrum.

Veien var ett av forslagene til Sørlandsutvalget for to år siden. Ideen er fra rundt krigen. Likevel var traseen ny for Frps stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen.

— Men dette er gode ideer.Jeg skal gjøre det jeg kan for å få løftet dette i Frp og inne i Oslo, sa hun i en pause under Setesdalkonferansen.