— Dette er virkelig en gledens dag, det er stang inn. Sørlandet og Kristiansand har aller mest grunn til å være fornøyd, vi tar to tredeler av opplegget. Det har vært kritikk av Sørlandsbenken, men dette viser at vi har en sterk benk. Sett med Kristiansands-øyne så er det altså lagt inn ny vei fra Varoddbroa til Ålgård. Aldeles glimrende! utbrøt varaordfører Jørgen Kristiansen i Kristiansand under pressekonferansen på Stiftelsen Arkivet.

Tirsdag ble det holdt pressekonferanser over hele landet, der regjeringen opplyste at det innen 20 år skal bygges veier for 130 milliarder kroner. Vi fulgte pressekonferansen i livestudio, her kan du se hvordan den forløp.

Det var stor interesse for hva som skulle legges fram på pressekonferansen ved Stiftelsen Arkivet. Foto: Torstein Øen

Strekningene er E 39 Lyngdal–Ålgård, E 18/ 39 Kristiansand–Lyngdal, E 18 Langangen–Grimstad og fire strekninger på E 6.Selskapet har oppstart i 2016, mens prosjektene etter planen iverksettes fra 2018. ## Hovedkontor i Kristiansand?

— Vi oppretter et selskap som får en årlig, forutsigbar finansiering. Selskapet får ansvar for å bygge ut og vedlikeholde lange sammenhengende strekninger. Det betyr at vi politikere må gi fra oss makt og mulighet til å detaljstyre fra år til år, alt etter hvilket distrikt som har samferdselsministeren, opplyser stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) fra Vest-Agder.

Kristiansand har styrket sine sjanser.

Hun ble fôret med marsipankake av ordførerkandidat Harald Furre (H) fra Kristiansand, som var fornøyd med at distriktet gjør et solid innhogg i kaka. Furre mener selskapets hovedkontor fort kan havne i Kristiansand:

Slik anbefaler veivesenet å legge broa ved Vigeland, slik Fædrelandsvennen omtalte i mars. Den vil rage 80 meter over bakken og gjør at det ikke blir nødvendig med tunnel på andre siden ved Livold. Foto: Statens vegvesen

— Kristiansand har styrket sine sjanser ved at en så stor andel av prosjektet er lagt til landsdelen. Dessuten har vi høy kompetanse i regionen etter det vellykkede OPS-prosjektet mellom Grimstad og Kristiansand, påpeker han.Michaelsen er ikke like tydelig på det:

— Det vil jeg ikke spekulere i, det jobbes med saken. Selv om Sørlandet har fått stor utteling, er det mange landsdeler som har store utfordringer. Men vi er kommet godt i gang med reguleringsarbeidet, svarer Åse Michaelsen (Frp).

10 eller 20 år?

Hun sier en sammenhengende utbygging fra Varoddbroa til Ålgård betyr at næringslivet og hele regionen får vekst Dessuten er det sikret fremdrift, raskere gjennomføring og mer vei for pengene.

— Gode trygge veier er avgjørende for folk. I klimaperspektiv handler det ikke om å la være å bygge vei, men det som kjører oppå veien.

Det var glede og omfavnelser på pressekonferansen. Her varaordfører Jørgen Kristiansen og Åse Michaelsen. Foto: Torstein Øen

Fædrelandsvennen minner om at regjeringen tidligere har signalisert ti års byggetid, ikke 20. — 20-årsperspektivet gjelder for hele porteføljen. På Sørlandet har vi jomfuelig terreng, og kan få oppstart 2018. Jeg ser ikke 20-årsperspektiv på akkurat den veien, så langt kan jeg få, svarer Åse Michaelsen.

Hun ser for seg at strekningen Kristiansand-Ålgård kan deles opp i fire-fem etapper, noen kan utlyses på likt. Det betyr for eksempel at sørlandske entreprenører kan slå seg sammen, by på en enkelte strekning og få tilslag på den. En annen strekning kan utenlandske få tilslag på osv.

— Man får sunn konkurranse, og kan bygge mer vei fortere, sier hun.

- Nytenkning

Veivesenet har fått i oppdrag å planlegge for fire felt på hele strekningen Kristiansand-Ålgård.

— Så er det opp til veiselskapet å bygge etter de planene. Vi bygger for fremtiden, veien skal være levedyktig og mulig å bruke i mange år fremover, sier hun.

Gruppeleder Dag Vige stilte som partiet Venstres ansikt i Kristiansand:

- Det er veldig moro å være sammen med Høyre og Frp når de er radikale. Dette er nytenkning, og omprioritering i hvordan vi bygger vei. Det blir sannsynligvis dannet et AS, hvor vi finner nye måter å gjøre ting på. Veivesenet hatt monopol lenge, nå velger vi å danne et selskap, konstaterer han.

Veiselskapet skal få en årlig, statlig bevilgning på fem milliarder kroner. I tillegg kommer den årlige avkastningen på rundt tre milliarder fra infrastrukturfondet, pluss bompenger og et øremerket beløp fra årsavgiften for bil.