— Ja, man bør vurdere et totalforbud. Det er egentlig ganske naturlig når en vet hvor små marginer det er mellom kjøretøy i store hastigheter. Spørsmålet er hvor hensiktsmessig det er å bruke telefon i buss, sier Stein Inge Dahn som sitter i samferdselsutvalget i fylkestinget i Vest-Agder og er medlem i Trafikksikkerhetsutvalget i Vest-Agder.

— Kravene til yrkessjåfører og store kjøretøy bør være strengere, sier han

Han mener vurderingen bør gjøres ut fra forskning og kunnskap som finnes på dette området.

Og forskningen som er tilgjengelig viser at trådløs mobilbruk er like farlig som samtaler som gjøres med en håndholdt mobiltelefon.

Bussjåfør fiklet med mobilen

Torsdag filmet en forskrekket småbarnsmor bussjåføren som kjørte passasjerer fra Finsland til byen mens han fulgte med på mobiltelefonen sin. Flere ganger måtte han rette opp bussen, da den kom ubehagelig nær veikanten.

Regiondirektør i Nettbuss Agder, Ole Martin Roland, sier til Fædrelandsvennen at konsekvensen for selskapets sjåfører som gjør dette kan bli påtale, skriftlig advarsel eller avskjed.

Selskapets ansvar

Trafikksikkerhetsutvalget i Vest-Agder fikk i begynnelsen av mars tall fra Statens vegvesens store kontroll av 1300 busser over hele landet. 72 sjåfører i hele Norge ble tatt uten bilbelte. Av de 72 ble 36 tatt i Agder, nøyaktig halvparten av alle sjåførene i hele landet.

— Kontrollen avdekket at sjåførene her skiller seg radikalt ut fra resten av landet. Beltebruken til sjåførene på bussene i Agder sier noe om at sikkerhetskulturen og de interne rutinene her ikke er som de bør være, sier Stein Inge Dahn i Trafikksikkerhetsutvalget.

— Det er viktig at selskapene sørger for at det etableres en god sikkerhetskultur. Det er åpenbart at de har sviktet her, sier han.

Ikke samme risiko med håndholdt

Ifølge anslag fra National Safety Council i 2014, er mobilbruk årsak i hver fjerde trafikkulykke i USA. Deres estimater viser at fem prosent av alle kollisjoner skjer mens sjåføren tekster, 21 prosent av ulykkene skjer mens sjåføren snakker i mobiltelefon, trådløst eller håndholdt. Deres studier viser at sjåførens reaksjonsevne ikke bedres mye av å snakke i trådløse mobiltelefoner fremfor håndholdte.

Fridulv Sagberg som er forsker ved Transportøkonomisk institutt, sier at nyere forskning ikke viser den samme risikoøkningen ved å bruke mobil trådløst, som når mobilen er håndhold.

— Vi har spekulert i om folk er blitt flinkere til å tilpasse mobilbruken til situasjonen, sier han.

— Det er gjort flere undersøkelser på dette feltet, blant annet i Sverige, der man beregner ulykkesrisikoen. Kort sagt er det enighet om at bruk av håndholdt mobil er forbundet med høy risiko. Tasting på telefon, enten det er et telefonnummer eller tekst, øker risikoen for ulykker 20 ganger.

— Kan totalforbud mot telefon i bil være en løsning?

— Hvis dagens forbud mot tasting og håndholdt telefon håndheves, mener jeg det ikke er behov nå for en innskjerping. Men det kan være et poeng for buss- og transportselskaper å ha strengere regler for sine sjåfører, som kan innebære et totalforbud eller visse reaksjoner for yrkessjåførerne.

Forundret over at sjåførene tør

— Bussjåførene må regne med at passasjerene nå vil følge med og si i fra, sier leder for kjøretøyavdelingen hos Statens vegvesen i Vest-Agder, Morten Nilsen.

— Mobilbruk er farlig. Men et totalforbud tror jeg er urealistisk all den tid vi går med telefonen på oss 24 timer i døgnet. Mitt inntrykk er også at politiet tar mobilbruken alvorlig og håndhever lovverket godt i dag, sier Nilsen som tror langsiktig holdningsarbeid er riktig middel.

— Men her tar Nettbuss opp mobilbruk daglig på sjåførmøter, sjåførene risikerer å miste jobben, men likevel bruker de mobil med bussen full av folk. Hva hjelper da?

— Det forundrer meg at bussjåførene tør dette. De vet at passasjerene er opptatt av dette. Folk ser det. Og etter denne saken må bussjåførene regne med at passasjerene nå vil følge med og si i fra, sier Nilsen.

— Men bussjåfører er som oss andre. Av og til gjør man feil. Men på bussen er det mange som ser det, sier han.