— Vi har en tillatelse til å ta i mot 2000 tonn lettere forurenset masse. Det begynner å bli snaut. Allerede etter påske kommer det inn 1000 tonn med muddermasse, opplyser daglig leder for Lillesand og Birkenes Renovasjonsselskap, Johan Jørgen Fossli, til Fædrelandsvennen.

40.000 tonn

Lillesand og Birkenes Renovasjonsselskap IKS (LiBir IKS) har nå sendt inn en søknad til Fylkesmannen i Aust-Agder om å øke rammen for årlig mottak fra 2.000 tonn til 40.000 tonn i året for 2015 og 2016. Økningen vil gjelde forurensende masser som forurenset grunn, sedimenter og betong med lave konsentrasjoner av miljøgifter. Søknaden omfatter også knusing og sortering av betong. Søknaden omfatter ikke masser som kategoriseres som farlig avfall.

Søknaden er begrunnet med at stadig flere bygge- og graveprosjekter i økende grad genererer forurensede masser som har behov for lokal og forsvarlig deponering, skriver fylkesmannen i Aust-Agder på sine hjemmesider.

- Tydelig behov

«Restavfall fra husholdninger deponeres ikke lenger. Den desidert største avfallsfraksjonen til deponi nå er forurensede masser fra graving og mudring. Mengdemessig overstiger dette det tidligere behovet for deponikapasitet for restavfall vesentlig,» skriver LiBir i søknaden.

Videre står det at basert på henvendelsene som selskapet har mottatt i løpet av årets første måneder « er det et tydelig definert behov for økt deponikapasitet i regionen, et behov som uten tvil vil vokse raskt. Bare siden 2014 har forespurte volumer økt dramatisk

Johan Jørgen Fossli opplyser at dersom søknaden godkjennes vil det bli mer å gjøre for LiBir.

— Forhåpentligvis kan vi også gjøre noe med massene også. Blir dette godkjent vil det bety en omlegging av driften, der vi gjør mer av dette.

- Viktig samfunnsoppgave

- Tror du søknaden blir godkjent?

— Jeg kan ikke se noen grunner til at den ikke skal bli det. Det er en viktig samfunnsoppgave å få forurenset masse ut av kretsløpet, og vi merker at det er en økt etterspørsel av det i markedet. Vi blir veldig glade dersom vi får tillatelsen. Da er det ikke lenger noen unnskyldninger fpr å ikke behandle disse massene på en fornuftig måte.

Ifølge Fossli er dagens deponi dimensjonert for å ta i mot de 40.000 tonnene som det er søkt om. Den økte kapasiteten vil ikke medføre noen utbygging på stedet.

En trafikkberegning anslår at en eventuell økning vil innebære transport av 10 tunge kjøretøy per dag. Ifølge søknaden skal ikke økningen ha negative konsekvenser med tanke på lukt.

Søknaden legges ut til offentlig høring i perioden 01.04.15 - 29.04.15.