— Hvis vi hadde utnyttet kapasiteten, kunne vi nullet ut både ventelister og fristbrudd, sier klinikksjef Geir Bøhler ved Sørlandet sykehus.

Konklusjonen er basert på oppsiktsvekkende fakta som er dokumentert i Utviklingsplan 2030. Der har blant andre Marte Lauvsnes, forskningsleder på SINTEF Teknologi og samfunn, tatt for seg hvor effektivt poliklinikkenes areal utnyttes.

— I dag har sykehuset 237 polikliniske rom, men utnyttelsen er så lite effektiv at det egentlig bare trenger 113. Det betyr at det er en overkapasitet på 124 rom, sier Lauvsnes og legger til at med samme krav til utnyttelse som Ahus nye sykehus i Oslo, ville overkapasiteten vært på 180 rom, rundt 150 prosent.

Nullet ut

Hvis Sørlandet sykehus hadde utnyttet kapasiteten ved poliklinikkene maksimalt, ville det vært slutt på ventelister og fristbrudd, forteller klinikksjef Geir Bøhler ved kirurgisk klinikk. Foto: Jon Anders Skau

Lauvsnes peker på flere årsaker til dårlig utnyttelse.— Det er en overkapasitet fordi sykehuset i praksis kun utnytter de polikliniske rommene fire til seks timer i døgnet. Årsaken kan være at sykehuset ikke har legene eller sykepleierne som trengs når de trengs.

Bøhler bekrefter dette. Blant annet er sentrale avtaleverk og skiftplaner mellom leger og sykepleiere forskjellige slik at de er på jobb på forskjellige tidspunkt.

Pauser

— Sitter leger eller sykepleiere med hendene i fanget noen ganger?

— Det oppstår utvilsomt pauser i behandlingen fordi de rette folkene ikke er tilgjengelig, sier Bøhler.

Lauvsnes peker også på at pasientstrømmen ikke blir jevn, fordi noen klinikker ligger på steder der det er for få folk som trenger poliklinisk behandling. For eksempel Flekkefjord.

— De små poliklinikkene blir ofte ikke utnyttet godt nok fordi det er for få pasienter, men det kan også være en riktig prioritering for å få tjenestene nært der folk bor, sier Lauvsnes.

Kveldsåpent

I fjor varslet sykehusdirektør Jan-Roger Olsen et ønske om å utvide åpningstidene på sykehuset, for å utnytte både romkapasitet og utstyr som står ubrukt store deler av døgnet. Bøhler sier arbeidet med å få det til ikke er kommet så langt, hovedsakelig fordi det krever nytt avtaleverk som arbeidstid som må forhandles sentralt.

— Men derfor er det inspirerende at Sintef har avdekket at vi har et så stort forbedringspotensiale uten å utvide åpningstiden, sier Bøhler.

I dag jobber ansatte ved sykehuset også ettermiddag og kveld, men det er basert på frivillighet. Bøhler ønsker seg faste vaktplaner.

Ikke for få

— Har dere for få ansatte?

— Nei, egentlig ikke. Men mye av arbeidstiden brukes på å drifte vaktplaner ved tre sykehus på Sørlandet. Det er jo en følge av den sykehusstrukturen vi har. Ideelt sett burde vi ha flyttet arbeidstid fra vaktordninger med beredskap til planlagt virksomhet på dagtid, sier Bøhler.

Han sier sykehuset nå har satt i gang arbeid med det som kalles «optimaliserte pasientforløp». Det vil si å sjekke om hele prosessen fra en pasient blir henvist til sykehuset, kommer til undersøkelse, blir behandlet og etterpå er effektiv. Og om de rette folkene er på arbeid til riktig tidspunkt.

— Dette er en stor logistikk-utfordring, sier Bøhler.

Tusenvis av pasienter på anbud

Klinikksjef Geir Bøhler sier Sørlandet sykehus nå for første gang skal legge poliklinisk behandling og diagnostisering ut på anbud for private.

— I løpet av mars vil vi utlyse anbud på noen tusen pasienter i året, sier han.

Ahus i Oslo var det første sykehuset i Norge som nylig gjorde det samme, og Sørlandet sykehus, som det andre sykehuset, vil trekke veksler på de erfaringene Ahus har gjort.

Både regjeringen og Helse Sør-Øst har åpnet for økt bruk av private helseaktører, for å få ned sykehuskøene. Bøhler opplyser at det på Sørlandet har vært en utfordring at de private først og fremst har ønsket å stå for behandling, ikke utredning og diagnoser. Men det er nettopp diagnoser og utredning sykehuset trenger hjelp til.

10.000 på ventelister

Gjennomsnittlig ventetid for pasienter til kirurgisk klinikk ved Sørlandet sykehus økte gjennom 2013. Det viser årlig melding som sykehusledelsen nettopp har lagt fram. Målet var det stikk motsatte, at ventetiden skulle reduseres. Helsedepartementet har satt en grense på gjennomsnittelig 65 dager, som ikke skal overskrides. Men ved kirurgisk klinikk var den på ca 90 dager.

Klinikken er verstingen på sykehuset. Der sto 10.000 i kø i desember. Klinikken har måttet bruke store ressurser på å kutte antall pasienter med ventetid over ett år, langtidsventende. I følge klinikksjef Geir Bøhler har dette gått på bekostning av arbeidet med å redusere ventetiden til de som har kortere enn ett år.

Kirurgisk klinikk hadde også 1078 fristbrudd i 2013. Det vil si brudd på hvor fristen for hvor lang tid det tar før pasienten får behandling. Det er spesielt innen fagene øre-nese-hals, øye og ortopedi hvor ventetider er lange og fristbrudd forekommer.

Selv om medisinsk klinikk i utgangspunktet har tilstrekkelig behandlingskapasitet til å unngå fristbrudd, ble det rapportert til sammen 288 fristbrudd i 2013. Sykehuset har også som mål at pasienten skal få timeavtale sammen med bekreftelse på mottatt henvisning. Men bare halvparten av pasientene opplever dette, viser sykehusets egen årlige melding.