Veivesenet ønsker å bygge en bro over Trysfjorden. Her sett sørfra. Foto: Statens vegvesen
Kryss ved Monan sett mot vest. Foto: Statens vegvesen
Den nye traseen vil gå nord for Lunde. Her sett mot Vedderheia. Foto: Statens vegvesen

— Vi anbefaler kun dette alternativet. De andre er enten for dyre, for kompliserte å bygge eller medfører for store ulemper på andre måter, sier planleggingsleder Jon Terje Ekeland i Statens vegvesen Region Sør.

Mandag la veivesenet fram sin anbefaling for ny E 39 mellom Volleberg (på grensen mellom Songdalen og Søgne kommune) og Døle bru (i Mandal). En strekning på 14,7 kilometer i dag, og som det vil koste i underkant av 5,6 milliarder kroner å erstatte med en ny, kortere firefelts vei.

Innsigelser

Dette er billigere enn de ti andre løsningene som er utredet, og nesten én milliard kroner under det dyreste alternativet. Så har da også veivesenet varslet at de vil reise innsigelse mot ni av dem. Det vil i praksis si at det skal svært mye til for at en av disse løsningene skal bli valgt.

— Ulempene ved disse traseene vil være for store. Noen valg vil medføre at mange hus må rives, andre at nærmiljø kan bli ødelagt, eller at det for eksempel må gjøres store innhugg i naturen, sier Ekeland, og forteller at det foretrukne alternativet også gir størst samfunnsnytte, ifølge veivesenets egne beregninger.

Frarådes

Det eneste reelle alternativet til veivesenets anbefalte trasé er en løsning som går lenger nord mellom Monan og Vedderheia, og også i tunnel under Hellersdalen.

— Selv om vi ikke vil komme med en innsigelse mot denne, vil vi likevel fraråde den på økonomisk grunnlag. Den lange tunnelen vil medføre ekstrakostnader på omkring 450 millioner kroner, sier Ekeland.

I Hellersdalen skal veien gå gjennom to tunneler. Her er veien sett fra nord mot sør. Foto: Statens vegvesen

Vil ha dyrere løsning

Men det er nettopp denne løsningen Høyres ordførerkandidat i Søgne, Tom Løchen, ønsker seg.

— Statens vegvesen anbefaler en løsning med to tunneler og åpen vei gjennom Hellersdalen. Vi må vite veldig mye om konsekvensene av en slik løsning før vi går for den, og det samme kan sies om motorveibroa som skal gå mellom Tinntjønn og Lunde skole. Går vi for den andre traseen slipper vi begge problemene, sier Løchen.

— Er det verdt 450 millioner kroner?

— Det er lite i forhold til totalkostnadene, vil jeg påstå. Kanskje må vi i verste fall flytte en skole for å få plass til den nye veien, og det kan også bli dyrt, sier Løchen.

- Kan ikke velge

Det blir trolig vanskelig å få til, skal vi tro stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp).— Samferdselsministeren har vært veldig tydelig på at det ikke kan være opp til den enkelte kommune å velge løsninger fra øverste hylle hvis det finnes gode alternativer. Det vil alltid være noen interessekonflikter når slike traseer skal velges, men det viktigste er at vi nå får en strekning fra Kristiansand til Stavanger som ivaretar behovet langs linja, sier Michaelsen, som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Rekordrask prosess

Hun er henrykt over at Statens vegvesen har lagt fram sin anbefaling på rekordtid. Kommunedelplanen og konsekvensutredningen vil være ferdigstilt på et år når planene vedtas i Mandal og Søgne kommuner i juni.

— Så raskt har vi aldri gjennomført en slik prosess i Vest-Agder, sier Ekeland i veivesenet, og snakker varmt om samarbeidet med både Søgne kommune, Fylkesmannen, fylkeskommunen og andre offentlige instanser.

— Fantastisk! repliserer Michaelsen.

— Dette setter Sørlandet på kartet, og viser hva vi kan få til når vi bare får et «ja» fra ministeren. Det har vært en fantastisk entusiasme fra alle involverte i dette prosjektet, men så har vi ventet lenge også. Dette er en helt ny måte å tenke veibygging på, sier Michaelsen, som antyder at byggestart kan bli allerede i 2017. — Jeg ser at Statens vegvesen skriver 2018, men vi får se ...

Les også: