— Jeg har laget så mange ting på skolen og det var gøy å delta i konkurransen, sa vinneren Henriette Dalgaard etter seieren i tidenes første Tangen Talenter Kreativ. 18-åringen, som er avgangselev ved Studiespesialisering med formgiving, gikk til topps med maleri og tegning.
Fornøyd
Leder av arrangementskomiteen og avgangselev ved Studiespesialisering med formgiving, Mari Fjermedal (18) var fornøyd med oppslutningen. 36 deltakere stilte med arbeider i foto, kunst, interiør og smykkedesign. Tormod Ropstad, Ragnhild Beite og Britt Hellum var fagdommere.
— Det viktigste var å vise fram det jeg kan, mente Zana Shabanaj (20), elev Interiør og utstillingsdesign VG2, som fikk andreplass for sin arkitekturtegning.
På tredje kom Kornelia Endresen (18) som stilte med et trykk og skulpturer i leire. Hun går på Studiespesialisering med formgiving VG2 meldte seg på for gøy.
Mens vinneren satser på førstegangstjeneste i Sør-Varanger, på grensa til Russland i høst, drømmer Shabanaj om å bli arkitekt, mens Endresen ikke er fremmed for å fortsette med kunst.
Gøy
Selv om hun ikke fikk noen pris, syntes Hanne Rebecca Nilsen (18), elev ved Medier og kommunikasjon VG2. at det var spennende å delta. Hun stilte ut fotografiene; «A Hopeless Case» som er med i fotoboken hun jobber med og ett fra Sør-Sudan, tatt på en reise i landet rett før borgerkrigen brøt ut i fjor høst.
— Det er gøy å ta bilder, men det er en krevende jobb, mener Nilsen og er usikker på om det blir et yrkesvalg.
En annen deltaker er Rebekka Eftevand (17). Hun går andre året på Studiespesialisering med formgivning.
— Jeg valgte denne linja fordi jeg hadde lyst til å holde på med en hobby. Kanskje blir det arkitektstudier.
Vil fylle aulaen
Utstillingen var åpen i skolens vrimlehall i tre dager før juryeringen.
— Det er gøy å se hva folk lager, mente Frida Leknes (18), som gikk rundt og kikket sammen med Maren Klakegg (18). Medieelevene syntes det var fint å få samlet elevkunst i en utstilling.
— Dette har vært et forsøksprosjekt. Neste år fyller vi hele aulaen. Nå ser elevene at det er ufarlig å delta, sier lærer og prosjektleder Kjetil Karlsen. Han mener det er en fin måte å synliggjøre de kvaliteter og ressurser elevene har.