LILLESAND: – Vi kan ikke drive ordinært kontrollarbeid med laser og stoppeposter på nye E 18. Med trafikk i to felt, høy fart og få stopplommer utgjør dette en risiko. Fotobokser er heller ikke aktuelt. Men vi kommer til å bruke sivile UP-biler, sier UP-sjef Steven Hasseldal.

Utrykningspolitiet skal prioritere overgangen fra 100 km/t til 80-sone i begge ender av motorveien. Hasseldal tror flere bilister vil fortsette inn i 80-sonene i høy fart.

En rekke bilister har allerede vist at de har hatt problemer med å takle fartsgrensen på motorveien. Siden motorveibiten i Grimstad åpnet for ett år siden, med 80-grense, har mange bilister tråkket hardt på gassen. Høyeste målte hastighet er 165 km/t.

– Vi har ikke hatt så mange kontroller i Grimstad, men dessverre plukket en god del førerkort, sier Hasseldal, som håper sjåførene vil overholde fartsgrensen når den nå økes til 100 km/t.

– 10 km/t kan utgjøre stor forskjell på hvor alvorlig en ulykke blir, minner UP-sjefen om.

For dem som bryter fartsgrensen på 100 km/t og blir knepet av politiet, venter en sviende straff, selv om grensen for førerkortbeslag flyttes opp med fem km/t.

– Opp til 135 km vil det koste 7800 kroner. Over 136 km/t blir det anmeldelse i tillegg og i 140 km/t blir bilisten raskt 9000 -10.000 kroner fattigere. Ved 141 km/t ryker førerkortet, forteller Hasseldal.