LINDESNES: Kommunestyresalen i Lindesnes var torsdag kveld fylt opp av tilhørere og presse i forbindelse med at kommunens politikere skulle ta den endelige avgjørelsen om E 39. Ved 19-tiden tok saken en dramatisk vending, når Høyres Pål Dalhaug på talerstolen innrømmet å ha snudd i saken.

Med to av Høyres representanter på ja-siden, så det ut til å gå mot et ja til ny vei. Tidligere i uken gikk Høyres leder, Sigrid Tufteland, ut med at hun ville stemme ja. Resultatet ble dermed 11 stemmer for, og 10 imot.

Dalhaug sier at han nå går over til ja-siden i frykt for at et nei vil føre til mange år før veistrekningen blir prioritert igjen. I tillegg stemmer han for forslaget i respekt for alle som har jobbet for dette, både lokalt og nasjonalt.

— Det er nok mange som føler at jeg dolker dere i ryggen. Men det er mitt personlige valg. Det må jeg stå for, sa Dalhaug på talerstolen i kommunestyret.

Dette har skjedd tidligere:

I september stemte lokalpolitikerne i teknisk styre nei til et forslag fra Statens vegvesen om en 3,8 kilometer ny trasé mellom Fardal og Osestad. Vedtaket førte til sterke reaksjoner, og mange diskusjoner. Blant annet på bakgrunn av at ordførerne i Vest-Agder gått sammen for å få til en ny vei på E 39 på denne strekningen. Flere av disse ordførerne har derfor i etterkant ikke vært snaue med å si hva de mener om Lindesnespolitikerne som valgte å stemme nei.

Valgte å stemme nei

Årsaken til at flertallet av politikerne valgte å stemme nei, er fordi de synes at forslaget er for dårlig. De vil at det skal utarbeides et annet traséforslag. I oktober skulle kommunestyret ha tatt den endelige avgjørelsen. Det så ut til å bli 11 stemmer imot, og 10 stemmer for trasé-forslaget.

Politikerne valgte heller å utsette forslaget, og fattet et vedtak som innebar at Høyre, Venstre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet ikke kunne godta den foreslåtte reguleringsplanen. Derfor måtte det settes i gang arbeid med å omdisponere bevilgede midler til strekningen Audna-Fardal med tunnel og broløsning. I tillegg måtte det fra Fardal og videre utarbeides en alternativ trasé videre inn i Lyngdal.

Forsøkte omdisponering

Prosjektet skulle til sammen ha kostet 400 millioner kroner. 30 av dem var allerede bevilget på neste års statsbudsjett. Lokalpolitikerne satte i oktober inn alt krutt, og bønnfalte både Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet, men uten hell. De fikk beskjed om at midlene ville kuttes umiddelbart, dersom lokalpolitikerne stemte nei til forslaget. Pengene vil da havne til neste veiprosjekt på prioriteringslista, som er utbedring av E 6 vest for Alta.

LES OGSÅ:

Håper Lindesnes takker nei til vei-millionerUtsetter endelig avgjørelseLindesnes utsatte vei-sakenSier nei til ny E 39Penger til lokal E39-trasé Fakta om E 39-striden

Utbedring av E 39 mellom Vigeland og Osestad har vært i transportplaner siden tidlig på 90-tallet. Statens vegvesen har lagt fram et forslag til en 3,8 kilometer lang ny trasé mellom Fardal og Osestad. Byggestart var planlagt i 2009. I 2012 skulle veien til 400 millioner kroner være ferdig. 23.september stemte teknisk styre mot forslaget. 16.oktober valgte kommunestyret å utsette avgjørelsen. 24.oktober møtte politikerne Statens vegvesen i håp om å få omdisponere midlerne – uten hell. 7.november møtte politikerne samferdselsdepartementet. Bevilgede midler kan ikke omdisponeres.