OSLO: Sørlandet vil være en av få byregioner i Norge som faktisk vokser i 2015. Det vil være en attraktiv boregion, som kombinerer det trivelige og det spennende, mener seniorøkonom Rolf Røtnes i Econ.

Solvik

Sammen med Camilla Tepfers, partner i inFuture, la han i formiddag frem et fremtidsscenario over Sørlandet i 2015. Utgangspunktet for dette er et studium av Sørlandet i dag.

De presenterte den fiktive myldrende sørlandsbyen Solvik, som har hyttekontor for tilreisende og nisjepreget opplevelsesturisme. Presentasjonen tok utgangspunkt i en polsk forretningsmann som jobbet på Sørlandet, og han fikk opplevelsene servert på rekke og rad ved hjelp av smarte løsninger.

Tepfers og Røtnes mener Sørlandet må fokusere på opplevelser for å få turistene til å stoppe opp.

— Sørlandet er fult av små idyller. Når det vokser, blir det ikke bare idyll, men også litt pes. Men noen idyller må vike for at vi skal kunne fokusere på opplevelsene, sier Røtnes.

Samarbeid

Røtne og Tepfers presenterte scenarioet sitt på en HSH-konferanse i Oslo. Sørlandet er brukt som case i en rapport om norsk reiseliv.

— Sørlandet må lære å samarbeide. I stedet for å slå seg sammen, tenker man: ”å, det kan skade meg”. Bedriftene er for dårlige til å tenke på hva man kan bli bedre på sammen, mener Tepfers.

— Vi undersøkte Sørlandet fordi det er en atypisk reiselivsregion, sier Camilla Tepfers, partner i inFocus.

— Det vi er stolte av i Norge, er fjord og fjell. På Sørlandet er det ikke dette som er fokus, men initiativ. Dere har Dyreparken, festivaler og mindre initiativer, som Herlofsens hotell, sier Tepfers.

I rapporten kommer det frem at flere kommuner på Sørlandet har en sterkere vekst i opplevelsesturisme enn resten av landet.

Hun har også tanker om hva politikerne bør gjøre for å forbedre vilkårene for turister.

— Politikerne må i større grad bli talentspeidere i stedet for å ta initiativ selv, sier hun.