AGDER: Fylkestinget sa med 20 mot 15 stemmer ja til å anbefale bystyret i Kristiansand å vedta den sterkt omstridte rushtidsavgiften. Saken er nå ute på høring til de to fylkeskommunene og de fem nabokommunene i Knutepunkt Sør. Lillesand formannskap sa først ja – men så sa bystyreflertallet nei. I Søgne ble det også nei. Kristiansand bystyret avgjør senere. Staten vifter med en saftig gulrot: Dersom Kristiansand innfører rushtidsavgift fra 2011, vil staten bla opp over 50 millioner kroner årlig – totalt over 200 millioner i løpet av fire år – til styrking av kollektivtrafikken.

Med 31 kroner i rushtidsavgift, pluss de nye bomtakstene som blir på opp til 20 kroner, vil det kunne bety 51 kroner for en passering hvis du er så «dum» at du reiser på jobb om morgenen mellom klokka 06.30 og 09.00. I Aust-Agder har flertallet stemt for fylkesrådmannens forslag til vedtak som lød slik:

1. For å redusere køproblemene og for å kunne finansiere et utvidet kollektivtilbud støtter fylkestinget at det innføres rushtidsavgift i morgenrushet i bomstasjonene inn mot Kristiansand, slik det er anbefalt i alt. 2 i utredningen «Rushtidsavgift i Kristiansand».

2. For å redusere ulempene for barnefamilier er fylkestinget positiv til at det gis 50 prosent rabatt på rushtidstillegget for én bil pr. husstand med barn i barnehage i Kristiansandsregionen.

3. Det forutsettes at merinntektene som følge av innføring av rushtidsavgift benyttes til å forbedre kollektivtilbudet og redusere bussprisene. Et utvidet kollektivtilbud må være etablert senest når rushtidsavgiften innføres.

4. Ved at det innføres rushtidsavgift forutsettes det at Staten vil bidra med betydelig mer belønningsmidler enn i dag, og at disse midlene benyttes til å forbedre kollektivtilbudet samt å styrke annen miljøvennlig transport, heter det i vedtaket fra Aust-Agder fylkesting.

Som nevnt har fylkespolitikerne i aust støttet alternativ 2 i utredningen om rushtidsavgiften. For begge alternativene her gjelder: Kun innkreving av rushtidsavgift på morgenen. — Avgiften gjelder fra kl 06.30 til 09.00. For begge alternativer er det forutsatt betalingstak for antall passeringer per time og per måned. Alternativ 1: 50 passeringer – alternativ 2: 1000 kroner.