KRISTIANSAND: Kravene er satt for å gjøre tungtransporten tryggere, samt redusere ulykker. De skal være felles for hele Europa.

Kravene gjelder først fra 20. mai 2018, men allerede i høst går Statens vegvesen i gang med å forberede sin del av arbeidet.

— Vi skal starte med å lage utviklingsplaner for systemet nå. Hensikten med det nye systemet er å effektivisere kontrollene, slik at vi bruker mindre tid på de foretakene som har kjøretøyene i orden, sier senioringeniør Tron Ersvik i Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.

Med det nye systemet vil kontrollørene raskere kunne se hvilke firmaer som gjentatte ganger er registrert med feil på kjøretøyene.

– EU har funnet ut at vi bruker for mye tid på de transportforetakene som har alt i orden, sier Tron Ersvik, senioringeniør i Statens vegvesen. Foto: Arkivfoto / Jon Anders Skau

Målrettet kontrollvirksomhet

— Det er nytt for oss at vi får et register over foretakene. Informasjonen vi får etter kontrollene gjør at vi kan regne ut en risiko-score ut fra feil som registreres, sier Ersvik og fortsetter:

- Dette gjør at vi kan velge ut kjøretøy som må inn til en mer omfattende kontroll. Alle foretak vil bli registrert, både norske og utenlandske.

Bedriftene vil bli registrert ved en kontroll av kjøretøyet. Ersvik sier at et slikt system vil effektivisere arbeidet.

— Effektiviseringen av kontrollene vil også bli en gulrot for de firmaene som har alt i orden, ettersom de vil bruke mindre tid på kontroller.

Veivesenet har mye informasjon om kjøretøy, men lite systematisk relatert opp mot bedrifter.

— Derfor blir dette verktøyet viktig. Det er dessuten ikke bare sjåføren som har skylda ved feil og mangler - han er ofte et «gissel» i en ukultur i transportfirmaet. Slike firma vil vi få bedre oversikt over med nytt system, sier avdelingsdirektør Henning Harsem ved tilsyn og kontroll til vegnett.no

-Helt genialt

Det nye direktivet fra EU innebærer også krav til økt kompetanse hos kontrollørene. Tron Ersvik sier at veivesenet allerede har en intern opplæring, og at de vil tilpasse den etter de nye kravene.

Reidar Retterholt, regionsjef for Agder og Rogaland i Norges Lastebileierforbund. Foto: Kjartan Bjelland

Reidar Retterholt, regionsjef for Agder og Rogaland i Norges Lastebileierforbund, støtter de nye kravene.– Dette er helt genialt. Vi har jobbet veldig mye for å få et slikt system, og nå ser vi at utviklingen går i riktig retning, sier han og fortsetter:

– Vi ønsker at de som har mye feil stoppes med en gang, og at de som får grønt lys kan kjøre rett forbi. Etter hvert kommer kontrollene til å bli så automatiserte at det blir veldig enkelt å få fram informasjon om firma og kjøretøy, forklarer Retterholt.

— Altfor høye tall

I fjor ble 37 anmeldt, og 1091 kjøretøy fikk utdelt mangellapper under kontrollene på Agder-veiene.

– Tallene samsvarer med slik det er på landsbasis, men de er altfor høye. Her har vi en jobb å gjøre, sier Morten Nilsen, leder for kjøretøyavdelingen i Vest-Agder.

Terje Bekker, områdeleder for trafikkstasjonene i Agder-fylkene. Foto: Jon Anders Skau

Terje Bekker, områdeleder for trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen region sør, er positiv til det nye systemet.– En hver regelendring som gjør arbeidet mer effektivt, er svært positivt. Vi har kontroller hele året, men det er en stor utfordring å fange opp alt når det er så mye tungtrafikk på veiene. Det har vi ikke ressurser til, og det er mange sammensatte problemstillinger. Vi skulle gjerne brukt mindre tid på de firmaene som har alt i orden.

På landsbasis har Statens vegvesen 180 utekontrollører som i år gjennomfører i underkant av 100.000 kontroller av tunge kjøretøy. Per første halvår er 48.800 tunge kjøretøy kontrollert, ifølge vegnett.no