SØGNE: Fredag foretok ordføreren den offisielle åpningen av en nyopprettet profil for Søgne kommune. Kommunens nettsider er ikke lenger nok.

— Vi ønsker å være tilgjengelige for enda flere av våre innbyggere, og ha et lavterskeltilbud til alle de som ønsker å kontakte kommunen, sier ordfører Solveig K. Larsen.

- Forenkler kommunikasjonen

- Har virkelig en kommuneadministrasjon noe på Facebook å gjøre?

— Ja, det mener jeg absolutt. På Facebook har vi muligheten til å fortelle innbyggerne om for eksempel skolestart og vannstengning – uten å være avhengig av at avisa finner det interessant, sier Kielland Larsen.

Vil bruke Facebook til høringer

Rådmann i Søgne, Kim Høyer Holum, er også begeistret og forventningsfull.

— Når vi nå snart skal revidere kommuneplanen, er mitt ønske at befolkningen skal kunne komme med innspill via Facebook. Slik håper vi å engasjere de som normalt sett ikke deltar, sier Høyer Holum.

Trend som brer om seg

Med Søgne på plass på Facebook, er fire av de seks kommunene i Knutepunkt Sør tilstede på det verdensledende nettsamfunnet.

Birkenes og Songdalen er de to Knutepunkt-kommunene som så langt ikke er tilstede på Facebook.

Ordfører i Songdalen, Johnny Greibesland, sier til Fædrelandsvennen at det hele er et kostnadsspørsmål.

— Det er ikke bare å invitere til dialog og tilbakemeldinger via Facebook. Slikt må administreres; vi må ha folk til å besvare, betjene og oppdatere, sier Greibesland.

Likevel bekrefter han at også Songdalen kommune trolig er å finne på Facebook innen kort tid.

Facebook gir vekst til egen hjemmeside

Kristiansand er knutepunkt-kommunen med flest venner på Facebook.

— Vi synes det er interessant å registrere at mange av de som går inn på hjemmesiden vår, kommer inn via Facebook-siden vår, kommenterer Rita Hansen, leder for kommunikasjonsavdelingen i Kristiansand kommune.

Hun ønsker at Kristiansand kommune skal være synlig, og aktivt signalisere tilstedeværelse og tilgjengelighet.

— For å ane noe om potensialet i sosiale medier for offentlige virksomheter, må en ta en sjanse og velge å bli aktør, sier Hansen.

Kristiansand kommune har også etablert en egen YouTube-kanal, hvor nyheter og reportasjer fra hjemmesiden publiseres.

Ekspert: - Uformelt og tidsbesparende

Hanna Aase i Toveis Media arbeider med rådgivning og kursing på sosiale medier.

Aase mener det bør være like naturlig for kommuner å ta i bruk sosiale medier, som man en gang i tiden tok i bruk e-post.

Samtidig mener hun den tradisjonelle nettsiden i stor grad har utspilt sin rolle.

— Folk surfer ikke lenger rundt på hjemmesider slik de gjorde før. Nå ønsker de at det skal samles til en portal, som på Facebook. Forbrukere forventer enklere og enklere løsninger, der de selv sparer tid, sier Aase.

Hun spår derfor at Facebook etter hvert vil bli en arena hvor det offentlige er tilstede i enda større grad.