Fredag ettermiddag ble denne saken diskutert i Atp-utvalget og ikke noe konkret vedtak ble fattet. Men det er liten tvil om at det er ikke flertall blant politikerne til å si ja til starte utredning av mulighet for at bompenger skal brukes til å finansiere kollektivtrafikken.

— Dette er det omstridte punktet blant tiltakene som er foreslått. I dag var det litt signaler begge veier, men ingenting ble avgjort. Saken var kun oppe til orientering og skal behandles i fylkeskommunen i midten av desember, sier leder av Atp-utvalget, Terje Damman (H).

Møter Kleppa

Etter møtet samlet flere av politikerne seg for å diskutere hvordan saken skal legges frem for statsråd Magnhild Meltveit Kleppa den 9. desember.

— Jeg vil ikke si så mye om hva vi kom frem til, men det var mye av det samme som står i listen over tiltak som er foreslått, sier Damman.

Dermed er det like uklart hva slags restriktive tiltak Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune skal fremme for samferdselsdepartementet og ministeren. Fremmer man ikke tiltak som drastisk reduserer biltrafikken i regionen truer departementet med å ikke utbetale 60 millioner kroner i belønningsmidler for 2012.

Tidligere har det politiske flertall i fylket og Kristiansand sagt nei til rushtidsavgift, noe som departementet selv foreslår som det restriktive tiltaket.

— Vi har foreslått en rekke tiltak, som kameratkjøring og tilrettelegging for park and ride, sier Damman.

De borgerlige partiene i Kristiansand har tidligere lansert disse tiltakene:

  • Et krafttak for å øke bussenes fremkommelighet i Kvadraturen.

  • Flere kollektivfelt og flere park and ride-anlegg.

  • Åpne for at biler med flere enn to i, kan bruke kollektivfelt.

Økte bompenger

Bystyrepolitiker i Kristiansand, Hans Otto Lund (H), har tidligere hevdet at Kristiansand allerede har innført restriktive tiltak, blant annet ved å øke bompengesatsen. Lund mente derfor at det ikke var nødvendig å innføre rushtidsavgift for å oppfylle departementets krav.

— I selve avtalen ligger det begge deler. Både en dobling av bompengesatsen og en utredning av rushtidsavgift eller andre tiltak med samme effekt. Det er her vi mener vi har en del å komme med, for å tilrettelegge for økt bussbruk, sier Damman.

Agder Kollektivtrafikk (AKT) har tidligere opplyst at bortfall av belønningsmidler vil bety både dyrere billetter og nedleggelse av ruter.

Forsinkelser

Tiltakene og trafikkreduksjonen skulle egentlig vært gjennomført innen 2011. Damman mener likevel det ikke er for sent å kvalifisere til midlene.

— Departmentet har selv vært for svake, slik at ting har blitt forsinket, sier Damman.

Han mener dessuten utviklingen i kristiansandregionen går riktig vei.

— Det har vært en god del utvikling på sykkelbruk og andre resultater på trafikk. Det er rapporteringer som viser at trafikken er redusert til en viss grad, sier Damman.