Fylkesordfører Westermoen vil engasjere seg for å få en avklaring rundt tankanlegget på Odderøya. Foto: Håvard Bjørnevik

KRISTIANSAND: — Kristiansand havn er svært viktig i landsdelen, og jeg vil gjøre mitt for å få fortgang, sier Westermoen til fvn.no, etter at Demokratenes Vidar Kleppe i går leverte en interpellasjon om at fylkeskommunen bør engasjere seg for å få til en løsning i saken.Kristiansand står uten drivstofftilbud - fylkeskommunen vil vurdere kyststi først

Per dato er både flyplassen på Kjevik og havnen i Kristiansand avhengig av tankbiler fra Rogaland og Oslo for å ha drivstoff til sine kunder.

– Vi kan ikke vente i årevis på en avklaring, har havnedirektør Stein E. Haartveit uttalt.

For mens ingenting skjer, taper havna anløp. Ikke minst fra yachter og cruiseskip som ønsker bunkring.

Moldegaard Maritime Logistics AS var på banen i vår. De ville overta tankanlegget som Shell la ned på Odderøya. Byggesøknad for utvidelse ble levert tidlig for flere måneder siden.

Da begynte byråkratiet:

Først kom teknisk sektor i Kristiansand kommune på banen. Siden det er snakk om utvidelse, krever de reguleringsplan, som kan ta ett år.

Etter tre måneder, kom Vest-Agder fylkeskommune også på banen. De ber om at reguleringsplanen ikke begynnes på, før fylket har gjort en konsekvensutredning av hvor tankanlegg bør plasseres i landsdelen. Dessuten er fylkeskommunen opptatt av å få inn en tursti i området, og at tankanlegget ligger i 100-metersbeltet.

— Du trenger ikke noen utredning for å finne ut at Kristiansand havn, en av landets største, trenger et tankanlegg. Det sier seg selv. Nå må noen fra politisk hold ordne opp. Derfor utfordrer jeg fylkesordføreren med en interpellasjon og spørsmål i fylkestinget, sier Demokratenes Vidar Kleppe.

— Enig i at noe må gjøres her. Nå kjenner ikke jeg detaljene, men Kristiansand Havn er svært viktig. Vi må få fortgang her, sier avtroppende fylkesordfører Thore Westermoen.