OSLO: Konkurrenten.no mener Oslo Sporveier har mottatt ulovlig statsstøtte og klaget selskapet inn for EFTAs overvåkingsorgan ESA. Onsdag ble Oslo Sporveier frikjent for anklagene.
I 2006 klaget Konkurrenten.no Oslo Sporveier inn for ESA for brudd på EØS-regelverket.
Oslo Sporveier hadde konsesjon der det offentlige bestemte hva publikum skulle betale for billettene. Kommunen kompenserte deretter selskapet for kostnader som ikke ble dekket av billettinntektene.
– Ikke statsstøtte
I klagen til ESA hevdet klageren at selskapet ble kompensert for mer enn det tjenesten faktisk kostet, og at det overskytende beløpet ble brukt til å subsidiere annen kommersiell transportvirksomhet.
I onsdagens vedtak konkluderer ESA med at kompensasjonen ikke overgikk kostnadene og normal fortjeneste. I tillegg har ESA vurdert en skatteordning som dekket en historisk underfinansiering av pensjonsrettigheter for ansatte på 800 millioner kroner. Konklusjonen fra ESA er at verken skatteordningen eller kapitaltilførselen er å regne som statsstøtte.
Vurderer anke
Konkurrenten.no sier i en pressemelding at de er overrasket over avgjørelsen og vurderer å anke.
– Vi er uenige og vurderer derfor å bringe saken inn for EFTA-domstolen på nytt, sier administrerende direktør Tom Roger Øydne.
Dette er ikke den eneste saken de har klaget inn for ESA. De klaget også inn Aust-Agder fylkeskommune etter at de delte ut busskontrakter uten å lyse dem ut på anbud. Her slo ESA fast at Aust-Agder fylkeskommune hadde brutt reglene om fri konkurranse.
Oslo Sporveier har byttet navn og heter i dag Kollektivtransportproduksjon AS. Selskapet har omtrent 3.300 ansatte og omsetter årlig for nær 3,5 milliarder kroner som innbefatter kollektivtrafikk med trikk, T-bane og buss i Oslo, Akershus og Vestfold.