KRISTIANSAND: — Entreprenørene kan får sanksjoner fra 10.000 til 200.000 kroner.

Det forteller overingeniør Kjetil Nergaard, ved byggherreseksjonen i Statens vegvesen, region sør.

Siden 2009 til september i år er det gitt over 400.000 kroner i bøter til entreprenørene som opererer i Vest og Aust-Agder, ifølge Statens vegvesen. I Agder-fylkene har entreprenørene vedlikeholdskontrakter på nærmere én milliard kroner.

I det samme tidsrommet har Statens vegvesen totalt gitt entreprenører i region sør over 1,5 millioner kroner i sanksjoner. Region sør består av Aust- og Vest-Agder og fylkene Buskerud, Vestfold og Telemark.

Minimum og maksimum

Den minste sanksjonssatsen til veivesenet er på 10.000 kroner.

— Når det gjelder den største satsen, på 200.000 kroner, snakker vi om at entreprenøren har latt være å gjøre en avtalt jobb. Vi skal ikke betale for en jobb som ikke er gjort, understreker Nergaard, som forteller at veivesenet har en sanksjonsinstruks som avgjør hvor mye det manglende vedlikeholdet skal koste.

Hull i veien

Overingeniøren forteller at det gis sanksjoner for en rekke forhold.

— Det handler om hull i veien som ikke er lappet etter en gitt tid, skilt som ikke står som de skal, manglende feiing, manglende renhold av tunneler, nedsnødde leskur og manglende brøyting, strøing og salting. Også dårlig organisering av vedlikeholdsarbeidet kan føre til sanksjoner, opplyser Nergaard.

Entreprenørene Leminkainen, Mesta, NCC og RISA er de største aktørene som har ansvar for å vedlikeholde veinettet i region sør. Statens vegvesen gjennomfører stikkprøver for å sjekke om entreprenørene har gjort jobben sin. Fra 2009 til september i år er det gjennomført tusenvis av kontroller. Kontrollene gjennomføres av kontrollingeniører fra Statens vegvesen. Entreprenørene er også ansvarlige for å gjennomføre kontroller av sine underleverandører.

Store kontrakter

I Agder har fire store entreprenører ansvar for veivedlikeholdet gjennom hele året. I Vest-Agder har de vedlikeholdskontrakter for 488 millioner kroner til sammen. I Aust-Agder har entreprenørene kontrakter for 389 millioner kroner. I denne summen er kontrakter i Setesdal ikke inkludert. Veivedlikeholdet av E 18 mellom Kristiansand og Grimstad er ikke med i utgiftene til Statens vegvesen.

— Vi har et sanksjonsregime som vi bruker til å holde entreprenørene på tå hev, og det tas hele tiden stikkprøver, forteller Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder.

— Det er ikke slik at vi bare sender en faktura til entreprenøren, når det de ikke gjør jobben sin. Entreprenøren skal ha en viss mulighet til å rette opp jobben, påpeker han, og understreker at entreprenørene i Vest-Agder stort sett gjør en god jobb.