NYE TANKER: På området bak terminalleder Åge Førland (bildet) vil havna etablere containerterminal. Statoil vurderer å bruke noe av plassen til nye tanker. Foto: Amund Hestsveen
Her er de nyinntegnede tankene, et stykke inn på havnas område. Grønn strek markerer planlagt kaikant, tvers gjennom dieseltanken. Foto: Amund Hestsveen
INNTEGNEDE TANKER: Slik tenker Statoil at fremtidens anlegg kan se ut. De nye tankene er tegnet inn nederst. Foto: Statoil

KRISTIANSAND: Statoil er nå på banen med alt tilgjengelig mannskap for å overbevise alle om at byen må satse på Statoil som framtidas tankanlegg.

Statoil har ikke festeavtale lenger enn til 2019, og Kristiansand havn utreder nå tangerende område med tanke på ny containerterminal.

— Vi vil utvide. Derfor ønsker vi å tilrettelegge for at aktører som Esso og Shell og de andre oljeselskapene som i dag benytter vårt anlegg, skal kunne levere her fra Kolsdalsbukta. - Det burde være plass, både til containerhavn og oss. Vi ønsker å være et totalanlegg for Agder-fylkene, sier informasjonssjef Pål Heldaas i Statoil Norge AS.

Han legger ikke skjul på at de kjemper hardt for å bli værende.

— Ønsker man et høykvalitetsanlegg som leverer både til land og sjø, må det også stilles areal til disposisjon. Med de nye tankene vi har tegnet inn, de største på 5000 kubikkmeter hver, kan vi og de andre brukerne betjene både det nåværende og fremtidig behov for skipstrafikken, mener han.

Selv kommer ikke Statoil til å satse på forurensende tungolje, slik Color Line fortsatt har vedtatt å kjøre Superspeed på med renseanlegg for å få ned svovelutslippet.

- Men vi har ingen sperrer mot tungolje, og er åpne for at andre kan levere det via vårt anlegg, sier Heldaas.

I VEIEN: Den foreløpig inntegnede containerterminalen (som skal ligge i området til venstre) med ny kai, går i dag tvers gjennom disse tankene. -Men vi er åpne for å se på alt, og er optimister med tanke på selve plasseringen. Det er pris, kvalitet og volum - og hvem som til slutt skal levere dette som er spørsmålet, sier driftssjef i Kristiansand havn, Thomas Granfeldt. Foto: Amund Hestsveen

Trangt på tegnebrettetDenne uka har Statoil-sjefene i slått leir i Kristiansand, og holdt møter med Kristiansand Havn, Kristiansand kommune, Vegvesenet og fylkeskommunen for å finne en farbar vei ut av interessekonfliktene i Kolsdalsbukta.

Problemet er plassen. Det blir temmelig åpenbart når planer om jernbane og ny containerhavn legges transparent oppå Statoils egne tegninger, som i dag strekker seg inn på havnas område.

— Da kommer den nye kaikanten tvers gjennom en eksisterende dieseltank, og det inntegnede jernbanesporet går tvers gjennom tomta, men vi tror det skal være mulig å få alt på plass, og blir vi enige, kan vi snakke om hvordan vi skal få levert fullsortiment, sier Heldaas.

Tegninger og atter nye tegninger har derfor gått i skyttel mellom de ulike aktørene, for å se om det kan være mulig å få plass til alt som trengs.

— Vi sender tegninger frem og t ilbake hele tiden. Og i dag fortsetter vi diskusjonene med havna om volumbehovet, sier han.

- Må ha garantier

— Det er interessant å høre på Statoil, så må de vise hvordan de har muligheten til å gjøre det samme. Men ut fra det tankanlegget Statoil har i dag, så kan ikke de levere det som er behovet, sier driftssjef Thomas Granfeldt i Kristiansand havn.

Thomas Granfeldt, driftssjef i Kristiansand havn.

— Hvis Statoil klarer å få inn de tankene de har tegnet på et areale som gjør at vi kan bygge en containerterminal, er det opp til politikerne å velge. Men vi må ha skikkelige garantier for at vi får dekket det reelle behovet, sier Granfeldt. Kristiansand havn budsjetterer med 100.000 tonn drivstoff i året, og på Odderøya står ny driver klar og venter på å starte full drift.

— Slik som planene ligger på blokka i dag, er det nok Shell og Moldegaards tilbud der som i dag vil dekke havnas behov, sier driftssjefen.

Og behovet er blant annet: Drivstoff til Color Line, jet fuel til flyplassen og drivstoff til skipstrafikken.

— Jeg representerer skipsfarten i Kristiansand, om det er Hansen eller Pettersen som leverer, er underordnet. Det må være riktig pris, riktig volum og riktig kvalitet til kundene. Uten at det forhindrer Kristiansand havns utvikling i fremtiden. Jeg mangler svar på en del vesentlige spørsmål før jeg får ned skuldrene, sier Granfeldt.