DRANGEDAL: Arbeidet er i gang på stålbroa over Sønderåa sør for Drangedal, skriver Jernbaneverket på sin nettside. Her har det kommet på plass en ny støttemur.
— En av utfordringene med stålbroene er at de utgjør fastpunkt for sporet i begge ender. Siden sporet på stålbroene ikke ligger i ballast, men er skrudd fast i broene, må det på begge sider justeres nøyaktig inn på disse punktene. Når mange av broene våre ligger i både kurve og stigning eller fall samtidig, så innebærer det mye sporjustering for å få et godt spor inn på og ut av broene. Det som også kjennetegner denne delen av Sørlandsbanen, er i tillegg generelt dårlige grunnforhold, sier Jørn Snøås, som er oppsynsmann på linja fra Nordagutu til Neslandsvatn, til Jernbaneverket.
I tillegg skal følgende broer i samme område rustes opp i løpet av året:
Broa over Sønderåa sør for Drangedal
Broa over Bøelva ved Gvarv
Broa over Høydalsbekken ved Nakksjø
Broa over Solbergelva nord for Drangedal
Broa over Fikjevatn ved Neslandsvatn
Blant annet skal fyllinger sikres, landkar forsterkes, brusviller skiftes, nye gangbaner legges og rekkverk skal skiftes ut. Flere broer skal også sandblåses og males.