DRANGEDAL: Arbeidet er i gang på stålbroa over Sønderåa sør for Drangedal, skriver Jernbaneverket på sin nettside. Her har det kommet på plass en ny støttemur.

— En av utfordringene med stålbroene er at de utgjør fastpunkt for sporet i begge ender. Siden sporet på stålbroene ikke ligger i ballast, men er skrudd fast i broene, må det på begge sider justeres nøyaktig inn på disse punktene. Når mange av broene våre ligger i både kurve og stigning eller fall samtidig, så innebærer det mye sporjustering for å få et godt spor inn på og ut av broene. Det som også kjennetegner denne delen av Sørlandsbanen, er i tillegg generelt dårlige grunnforhold, sier Jørn Snøås, som er oppsynsmann på linja fra Nordagutu til Neslandsvatn, til Jernbaneverket.

I tillegg skal følgende broer i samme område rustes opp i løpet av året:

  • Broa over Sønderåa sør for Drangedal

  • Broa over Bøelva ved Gvarv

  • Broa over Høydalsbekken ved Nakksjø

  • Broa over Solbergelva nord for Drangedal

  • Broa over Fikjevatn ved Neslandsvatn

Blant annet skal fyllinger sikres, landkar forsterkes, brusviller skiftes, nye gangbaner legges og rekkverk skal skiftes ut. Flere broer skal også sandblåses og males.