EXIT SHELL: Men hvem tar over? De involverte partene er svært hemmelighetsfulle. Foto: KRISTIN ELLEFSEN

KRISTIANSAND: Fra nyttår av i år har Color Line måttet fylle tanken på Superspeed med tungolje levert med biler fra Oslo, en løsning Color Line ikke er tilfreds med.

Tankbiler fra Oslo en dårlig løsning

Color Line er dermed en av de sterkeste pådriverne for å få på plass en ny driver av tankanlegget på Odderøya.

"TAPPEN": Frem til i fjor var dette Superspeeds bensinstasjon, kranene på Shell-anlegget på Odderøya. FOTO: KRISTIN ELLEFSEN Foto: Kristin Ellefsen

I løpet av 2011?

I går skrev fvn.no at Shell ligger i hemmelige forhandlinger med en aktør som ønsker å drive depotet på Odderøya videre. Color Line er av de aller største kundene, og har bunkret danskeferga fra tankanlegget i fjellet.

Å kjøre 33 mil til "bensinstasjonen" for å fylle er ikke bare bakstreversk og tungvint, det er også en miljørisiko Color Line ikke er villig til å ta.

— Vi venter på avklaring fra Shell, sier teknisk direktør i Color Line, Svein Sørensen.

- Kan en ny driver komme på plass allerede i 2011, slik at Superspeed igjen får drivstoffleveranser fra Odderøya?

— Vi håper jo det vil løse seg så raskt som mulig, selvsagt, sier Sørensen.

- Det er altså ikke Color Line selv som overtar depotdriften?

- Nei, det er ikke vår bransje, sier en ordknapp Sørensen. Han legger likevel ikke skjul på at Color Line følger prosessen tett, at Color Line er kjent med hvem som eventuelt vil overta, og at de holdes løpende orientert om situasjonen.

- Er det en norsk aktør som overtar, eller et utenlandsk selskap?

— Det spørsmålet må du stille Shell, sier Sørensen.

— Avsluttet

Det var tankbilfirmaet Martinsen Transport AS som kjørte biler i skytteltrafikk mellom Odderøya og Color Line-kaia frem til nyttår.

Om de ville ha vært interessert i å overta depotdriften?

— Nei, vi har nylig avvikla skyttelkjøringa i Kristiansand, og vi er ikke involvert i videre drift på noen måte, sier Martinsen til fvn.no.

- Ikke fellesanlegg

Når en ny driver vil være klar til å overta, vil ikke Shell spekulere i. At det foreligger planer om et større fellesanlegg avvises også.

- Har oljeselskapene i fellseskap vurdert en alternativ plassering av et fremtidig fellesanlegg, f. eks. på Kongsgård?

— Det foreligger ingen felles prosjekter så vidt vi kjenner til, sier informasjonssjef Lillian Aasheim ved AS Norske Shell.

- Er markedssituasjonen slik at det vil være gunstig med et fellesanlegg i Kristiansand for alt fra leveranser til skipstrafikken til fyringsolje, jet fuel, diesel og andre produkter?

— Shell har etablerte trekkavtaler for eksisterende anlegg operert av andre. Ut fra en markedsvurdering har Shell funnet at det ikke er aktuelt for oss å bygge nytt anlegg i dette området. Vi kan ikke svare på vegne av andre selskap, sier Aasheim.

- Tankbiler ikke uvanlig

- Har dere forståelse for regionens bekymring i forhold til miljøspørsmål dersom leveranser i fremtiden skal foregå via tankbiltrafikk?

- Shell er underlagt strenge krav for sikkerhet, og har også i dette tilfellet gjort grundige vurderinger for vår transport av produkter. Det er ikke uvanlig at leveranser skjer via tankbiler, også andre steder i landet, sier Aasheim.

Men med påtrykket fra Color Line, som er opptatt av å fremstå som en miljøbedrift, kan det nå gå mot færre "brannbomber" langs E 18 i årene som kommer.