KRISTIANSAND: De utenlandske turistene kommer hovedsakelig fra Tyskland, Nederland og Danmark. De viser liten interesse for både Kristiansand og Dyreparken, men reiser heller til fjell og villmark i Setesdal og Sirdal.

– Utenlandske turister vil oppleve norsk natur og slappe av. De er glade i å vandre. Det er de norske turistene som vil ha sol, sommer, skjærgård og Sabeltann, forteller Hildegunn Teinum, markedsansvarlig for utland i Visit Sørlandet.

Torsdag var over hundre aktører fra reiselivsbransjen samlet til markedsføringskonferanse. Bransjen kan glede seg over en økning i utenlandsmarkedet på Sørlandet på 9,2 prosent så langt i år. Utenlandske turister hadde 326.000 kommersielle gjestedøgn på Sørlandet i fjor, viser tall fra Statistikknett.

Satser på fiske

– Vi hadde et rekordår i 2008, med nesten 100.000 flere gjestedøgn fra utlandet enn vi har i dag. Med tanke på at det fortsatt er økonomisk uro er årets tall en gledelig økning, selv om vi har langt igjen. Vi trodde vi skulle lande på samme tall som i fjor, sier Teinum.

Totalt er det en økning i Sørlandsturismen på 3,1 prosent. Innenlandsmarkedet har gått opp 1,8 prosent.

90 prosent av de utenlandske turistene blir på Sørlandet en uke eller mer, mens norske turister kun blir to-tre dager. De fleste turister kommer med egen bil. Første gang de besøker landsdelen bor de oftest i telt eller campingvogn. Andre gang bor de i feriehytter eller leiligheter.

– Vi håper på flere utenlandske turister neste år ved å markedsføre fiske, for det er de utenlandske interessert i, sier Teinum.

Sykkelturer for voksne

Barnefamilier har tradisjonelt utgjort en stor turistgruppe på Sørlandet. Dyreparken og Sørlandsbadet opplever rekordstore besøkstall. Nå skal reiselivsbransjen trekke til seg voksne uten barn. Det blir en utfordring, ifølge reiselivsaktørene.

– Hvordan skal vi konkurrere med vinsmaking i Provence og vandring i Pyreneene? Det nye flyselskapet FlyNonstop markedsfører utgående trafikk, men i liten grad inngående trafikk, påpeker Heidi Sørvig, daglig leder i Visit Sørlandet.

Bransjen velger å lokke voksne turister ved å markedsføre de hvite byene langs kysten, og jobber spesielt med sykkelturer fra Risør til Lillesand.

– Vi satser på at sykkelferie langs den hvite perleraden blir attraktivt. Men vi har en utfordring når det gjelder profilering av Kristiansand som mål for storbyferie for voksne. Her må vi jobbe for å finne ut hva vi kan spille på, sier Sørvig.