KRISTIANSAND: På Sommerøya er gigantutbyggingen til 115-120 millioner i rute til åpningen 25. juni. Den iskalde vinteren har ikke påført prosjektet tidstrøbbel.
Den nye attraksjonen består av 1700 kvadratmeter innendørs vannland, elleve sklier og vannrutsjebaner. Kapasiteten blir på 5000 mennesker, men det blir kun åpent i turistsesongen – fra påske til høsteferie.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vannvittig konkurrent
Prosjektet ble presentert under navnet «Vannvittigland», men dette navnet er nå forlatt.
Bø Sommarland bruker ordet «vannvittig» meget aktivt i sin markedsføring, og har fått det patentbeskyttet. Dermed krevde de at rivalen Kristiansand dyrepark droppet «Vannvittigland» med to n-er. – Det er en dum måte å starte dette prosjektet på, med en halvkrangel. Dermed bestemte vi oss for å forlate navnet. I ettertid tror jeg det betyr forferdelig lite, forklarer parkdirektør Per Arnstein Aamot.
De to parkene konkurrerer om mer enn navnet. Begge har gått til innkjøp av samme rutsjebane, den firedelte kappkjøringssklien Vindigo.
Ekstra spent
Dyreparken satte i 2009 både ny besøks— og omsetningsrekord, henholdsvis 695.039 personer og drøyt 200 millioner kroner. Resultatet er ikke klart, men blir meget hyggelig.
– Jeg pleier alltid å være spent før en sesong. Men i år er jeg ekstra spent, det er så mye nytt, forklarer Per Arnstein Aamot, som har antydet 200.000 besøkende som en passende målsetting for Badelandet.
I fjor kjøpte 31.000 personer årskort. Parkledelsen antar at mange turister vil kjøpe kombikortet, så sant de tilbringer en lengre ferie på Sørlandet.