KRISTIANSAND: NSB sendte før helga en oversikt til samferdselsdepartementet som viser hvordan Sørlandsbanen både kan få avganger annenhver time og samtidig beholde sovevognen.

I Stortingets spørretime på onsdag, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tydelig ifra om at han ønsker flere avganger på Sørlandsbanen.

— Det er min ambisjon å jobbe for økt frekvens. Så får vi se hva som er tilgjengelig av togmateriell, sa Solvik-Olsen (Frp).

Positivt svar

Samferdselsdepartementet skal nå se på innspillet som har kommet fra NSB. Neste vår bestemmer de seg for hvordan rutetilbudet skal bli.

Tog til Oslo annenhver time kan tidligst komme på plass i desember 2014. Stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KrF) tok opp saken i Stortingets spørretime og bad om en garanti fra Solvik-Olsen der han lover avganger annenhver time. Solvik-Olsen svarte at det var komplisert å forandre rutetilbudet og at det ofte var problemer med å skaffe materiell.

— Men ambisjonen deler jeg, og jeg vil gjøre mitt beste for å få det til, sa han

Selv om han ikke fikk den garantien han bad om fra samferdselsministeren, mener Grøvan at det nå er stor sjanse for tog annenhver time.

— Jeg tolker dette som en tilslutning til tilnærmet to-timers frekvens på Sørlandsbanen, sier Grøvan.

Morgen til kveld

NSB foreslo i 2012 sju avganger mellom Kristiansand - Oslo hver dag i tidsrommet 07.00 - 20.00. Mot Stavanger skulle det bli åtte avganger. Den gang måtte det kuttes i nattog-tilbudet for å få til satsingen.

Den rødgrønne regjeringen sa nei til forslaget, siden det rammet nattoget og sovevognene mellom Oslo - Stavanger. Denne gangen har NSB spilt inn et opplegg der nattog og sovevogn fortsetter, samtidig som det blir flere avganger.

Ketil Solvik-Olsen sa i Stortingets spørretime at hvis valget står mellom sovevogn og økt frekvens, velger han sannsynligvis det siste.

— Hvis dagpendlingen er mye viktigere enn de få som velger nattog, så velger vi dagpendlingen, sa Solvik-Olsen under spørretimen.

Avventer

Hans-Fredrik Grøvan mener at landsdelen nå bare må stå fast på kravene om avganger annenhver time.

— Da er det min antagelse at det i desember 2014 kommer et to-timers tilbud eller noe tilnærmet det, sier Grøvan

Kari Henriksen (Ap) jobber for å få Stortingets transportkomité til å gå inn for både sovevogn og økt frekvens.

— Jeg vil ha en utredning på begge deler, og det får vi nå. Men jeg er enig i at vi enten må ha to-timers frekvens og sovevogn eller bare to-timers frekvens, sier hun.

Hos NSB vil de ikke gå i detalj om hvilket rutetilbud de har foreslått overfor departementet.

— Vi avventer den videre prosessen og vil ha dialog med departementet underveis. Ut over det kan jeg ikke kommentere så mye mer, sier Dag Brekkan, markedssjef ved Sørlandsbanen.