Det opplyser selskapet Nye Veier i en pressemelding.

Selskapets opprinnelige plan var å bygge sammenhengende fra Mandalskrysset til Herdal i Lyngdal, men strekningen ble delt i to grunnet prisvekst vinteren og våren 2022.

«Samtidig har det vært en vurdering at en oppdeling og redusert størrelse på kontrakten treffer entreprenørmarkedet bedre og skaper en god konkurranse», heter det i pressemeldingen.

De tre entrepenørene er:

  • Skanska Norge AS med Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS som rådgiver

  • Arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS med Norconsult AS som rådgiver

  • Hæhre Entreprenør AS med Cowi AS som rådgiver

– Nå er vi tilfredse med å ha tre entreprenører med sine rådgivere videre til tilbudsfasen. Dette er en svært ulykkesutsatt vei med mye trafikk og dårlig fremkommelighet, som nå erstattes av en trygg og forutsigbar vei, sier Nye Veiers administrerende direktør, Anette Aanesland.

Konkurransen ble utlyst 12. desember i fjor. Det skal bygges ni kilometer firefelts vei, og nesten fire kilometer tilførselsvei. Kontraktsstørrelsen er beregnet til to milliarder.