KRISTIANSAND: — Det bør være en selvfølge å si «beklager, for at jeg ikke har informert godt nok, eller for at du oppfatter situasjonen slik». Da viser vi at vi i hvert fall forsøker å sette oss inn i pasientens situasjon. - Pasientombudets årsmelding peker på en del områder der vi er kommet til kort, og hvor vi har en kontinuerlig forbedringsprosess, sier Johannessen.Han peker på at det imidlertid tar tid å endre langvarige tradisjoner og holdninger.- Jeg synes det er fryktelig leit å høre at noen pasienter kvier seg for å klage av frykt for represalier. Det er en rettighet å klage. Det skal ikke gå ut over pasienten, og vi skal ta oss sammen så det ikke skjer. Ingen skal måtte være engstelige for det. Men jeg tror ikke redselen alltid er like begrunnet. Han mener det er riktig å bruke turnusleger i akuttmottak, men opplyser at det er laget en bakvaktsordning i Kristiansand som kandidatene skal kontakte ved behov. Johannessen finner det pussig om ikke behandlende lege er klar over klager rettet mot seg selv, ettersom klager alltid blir sendt til uttalelse på den enkelte avdeling.Han mener det må være regelmessige møter mellom avdelingene og ombudene for å sikre at klagene har læringseffekt for behandlerne.-Vi er i ferd med å gjennomgå hele kvalitetssikringssystemet på nytt, men mangler egnet datasystem for å sammenlikne avviksmeldinger på tvers av sykehusene, sier Johannessen.