VENNESLA: — Du må møe mot elva.- Et hår for møe.- Joi, joi - det ble for møe den veien igjen!- Ja, den er god! roper baneingeniør Kåre Uldal og vifter godkjent med armene til arbeidslaget 200 meter lenger nede i jernbanesporet ved Røyknes stasjon i Vennesla. Der sliter arbeidsleder Svein Tore Løvåsen og sesongarbeiderne Henrik Hovatn og Johnny Andersen med spettene sine for å lirke skinnene de tre-fire fem centimeterne som skal til for å fjerne de svært så synlige slyngene på sporet.- Ikke farlig, men ikke helt behagelig å kjøre på, sier Løvåsen. 50 år i NSB

Sjefen i disse dager er Kåre Uldal fra Herefoss og Kristiansand, med nærmere 50 års tjeneste i NSB bak seg. Han er innleid av Setesdalsbanen fordi han innehar stor kompetanse når det gjelder å måle opp og rette opp jernbanesporene. Med teodolitt-kikkerten innstilt mot måleinnretningen til arbeidslaget på sporet og målestanga i bakgrunnen styrer Uldal med myndig røst arbeidet med å rette opp den smalsporede jernbanelinjen.Kåre Uldals arbeidsplass har i hele hans karriere vært Sørlandsbanen, men også sidesporet opp gjennom Setesdal har nytt godt av hans kompetanse i hans aktive tjeneste. Uldal var med på å legge om Setesdalsbanen på en strekning av seks kilometer da Gåseflådammen ble bygget i 1949-50. Da ble sporet hevet tre-fire meter, forteller han.Svein Tore Løvåsen setter stor pris på den gamle jernbanemannens kunnskap. Takket være Kåre Uldal kan Setesdalsbanen nå nytte seg av de gamle siktelappene banen har fått tak i. Nå har Løvåsen fått opplæring i å bruke utstyret til å måle skinnekurvatur på en enkel måte.- Jernbanearbeiderne brukte disse siktelappene når de ikke hadde tilgang til ingeniører og kikkerter, forteller Løvåsen. Moro

Det er en lang strekning av veteranjernbanen som nå skal rettes opp.- Dette er både interessant og moro. Hadde bare beina vært litt bedre, sier 85-åringen og skyver skyggelua bak fram på hodet for at bremmen ikke skal komme i veien når han sikter gjennom kikkerten.Kåre Uldal har mange gode minner fra årene i Norges Statsbaner. I dag synes han det ser mørkt ut for den engang så sikre arbeidsplassen.- I dag er alt så usikkert. Ansatte i NSB vet ikke lenger fra den ene måneden til den andre. Jeg har alvorlig talt liten tro på at jernbanen har noen framtid i Norge, sier Kåre Uldal.- Men det har i alle fall Setesdalsbanen, forteller Svein Tore Løvåsen. I år ligger det an til publikumsrekord på veteranjernbanen fra 1896.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no