— Det er kjempegøy å lære historier fra Norrøn mytologi og høre om hvordan de beskriver tilværelsen. Det er spennende å prøve å overføre historien til tegning. Jeg tegner Yggdrassil, Livets tre, forteller Elise Sandsmark (15) som har holdt på med visuell kunst siden hun gikk i tredje klasse.Kulturskolen skal våren 2005 være med på et prosjekt i samarbeid med Symfoniorkesteret. De skal sette opp et musikkverk som er skrevet spesielt for kulturskoleelever. Verket heter Tors Hammer og er basert på Norrøn mytologi. Visuell stemning

— Vi på visuell kunst ønsker å være med på å lage en visuell stemning fra musikkverket. Vi samarbeider med drama og musikkavdelingen på kulturskolen, sier Bente Jansen, avdelingsleder visuell kunst. - Ved å la oss inspirere av musikken og prate om de forskjellige mytene, skal vi lage bilder som kan brukes som kulisser, forteller Jansen.De videregående elevene på visuell kunst er ivrig opptatt med å diskutere hvordan Midgard, Utgard, Åsgård og Yggdrasil skal se ut. De er enige om at det er gøy å lage noe som skal brukes til noe konkret.- Det er veldig sosialt her. Vi treffes en gang i uken og er blitt veldig godt kjent. Vi kan sitte og prate mens vi jobber, sier Astri Jansen (15), mens hun jobber med verden slik den så ut i Norrøn mytologi.Elevene får veiledning av lærer på kurset, Aase Randi Eik. Linn Elisabeth F. Fjeld (14) og Eva Madland (16) henter inspirasjon fra en bok om Norrøn mytologi.- Det er utrolig mye spennende en kan tegne fra Norrøn mytologi, sier Linn Elisabeth fornøyd. Lære å se

— Vi er opptatt av at elevene lærer å se, forteller Eik og viser stolt fram en vegg full av flotte rever som gruppa har laget mens de hadde en utstoppet rev å se på.Hun forteller at en lærer mer når en har et ordentlig dyr, menneske eller noe annet tredimensjonalt å se etter. - Elevene gikk rundt reven og betraktet den fra alle vinkler før de tegnet den med blyant i liten størrelse. Deretter tegnet de den i større størrelser med kull, rødkritt og hvitt kritt. Er de ikke fine, smiler hun.Hun viser også fram figurer av leire som elevene har laget.- Det er meningen at de skal jobbe tredimensjonalt også, sier hun. Stor pågang

— Vi har hatt stor pågang til visuell kunst. Det fungerer sånn at hvis du først har blitt elev beholder du plassen neste år hvis du husker å søke innen fristen. Det er vanskeligst å få plass for de yngste elevene. Vi har noen ledige plasser etter jul hos de eldste. De som søker trenger ikke være spesielt flinke, men de må like å uttrykke seg visuelt og ha et ønske om å utvikle disse egenskapene, sier avdelingsleder Bente Jansen.En brukerundersøkelse gjennomført av Agderforskning i 2004 viser at elevene ved visuell kunst er svært fornøyd med tilbudet de får på kulturskolen. De er også svært godt fornøyde med det sosiale miljøet.