VENNESLA: — Dette er et kjempespennende prosjekt som vi håper kan lykkes. Det blir ikke lett, men vi har et håp om å komme i gang allerede i 2004, sier samferdselssjef Leif Storsve og leder av samferdselsutvalget i Vest-Agder fylkeskommune, Terje Damman.Torsdag vedtok fylkespolitikerne enstemmig å påta seg detaljplanleggingen av det som kan føre til et helt nytt transportmønster i Stor-Kristiansand. Dermed er togplanene, som Jernbaneverket lanserte i en mulighetsstudie i vinter, kommet et viktig skritt videre. Og som en skjebnens ironi valgte politikerne å fatte vedtaket på Grovane stasjon. De eneste togene som har stoppet her de siste 20-30 årene tilhører museumsstiftelsen Setesdalsbanen.Vennesla kommune og Songdalen kommunes politikere er også positive til lokaltog.- Linjen ligger der, vi må utnytte den. Tog er miljøvennlig og veldig greit, hvis vi organiserer det riktig, sier ordfører i Vennesla, Torhild Bransdal.For folk langs jernbanen fra Vennesla vil tog hver halvtime bety at man får et mye mer hyppig transportilbud enn bussen kan tilby i dag.For Songdalen er tidsaspektet den store fordelen. På grunn av køene på E 39, regner man med at toget vil bruke halvparten så lang tid som bil.