KRISTIANSAND: — Vi har lokale konkurranser mellom kjedens butikker der det gjelder å nå et visst budsjettmål for salg på kreditt. Klarer vi det målet, så utløser det en bonus fra finansieringsselskapet, sier Eivind Ellefsen, som er daglig leder ved Skeidar i Vågsbygd. - De pengene går tilbake til butikken, som da bestemmer lokalt hvordan denne bonusen skal brukes. Pengene kan gå til en fest, gavekort på vinmonopolet eller en bonus. Vi har også i denne forbindelse reiselotterier i regi av Skeidar. Noen ganger klarer vi budsjettmålet, og noen ganger klarer vi det ikke, sier Ellefsen.- Ideelt sett så hadde alt salget vårt skjedd på kreditt. Det tjener butikken best på, tilføyer han.Eksempelet på Skeidar er bare ett av flere på belønninger til ansatte i elektro- og møbelbransjen som Fædrelandsvennen er kjent med.Når en selger tilbyr kunden betalingsutsettelse på handelen, er sjansen stor for at vedkommende selger personlig sitter igjen med en gevinst for salget. Den gevinsten kan han se langt etter dersom salget betales kontant.Alle de store elektro- og møbelkjedene tilbyr sine kunder betalingsutsettelse eller andre betalingsordninger. De to store selskapene som formidler disse ordningene, er Cresco og GE Capital Bank. Kjedene tjener på kreditt

Hvordan selgerne belønnes for kredittsalg til kunder, er opp til den enkelte kjede. Men felles for kjedene er at det ligger ekstra inntekter i salg på kreditt fremfor kontant.Møter for eksempel en elektrobutikk i en kjede sitt budsjettmål for kredittsalg i en periode, så utløser det en belønning fra finansieringsselskapet. Etter det Fædrelandsvennen kjenner til, ligger denne belønningen ofte i størrelsesorden minst fem prosent av kredittsalget.Det betyr at om butikken har solgt varer på betalingsutsettelse eller kreditt for én million kroner, så belønnes kjeden med en utbetaling på 50.000 kroner. På grunn av at varesalg på kreditt er ekstra lønnsomt for kjedene, oppfordres selgerne til å holde budsjettene for kredittsalg. Det i sin tur kan føre til at en del selgere er mer aggressive i sin atferd overfor kundene. Bonus til butikken

Elkjøp og Expert er blant kjedene som belønner selgere for salg som gjøres med betalingsutsettelse eller kreditt.- Vi har ingen ordning som knytter seg direkte til bonus per stykk solgt på betalingsutsettelse. Men når en avdeling når et visst mål av total inntjening, så utløses et beløp til selgerne i den avdelingen, sier Scott Engebrigtsen, som er informasjonssjef i Elkjøp.- Har dere hatt konkurranser i å selge på kreditt eller betalingsutsettelse?- Ikke meg bekjent, svarer Engebrigtsen.Thor Sæther hos Expert Koestøl sier dette: - Oppnår vi et bestemt beløp i budsjettet for kredittsalg, blir det en belønning i form av en fest eller sosial tilstelning. Han gir følgende eksempel på hvordan en selger kan oppnå at kunden velger betalingsutsettelse:- Kommer det inn en kunde til oss som skal handle en vaskemaskin for 4000 kroner, finner man gjerne ut i løpet av samtalen at de trenger en maskin til 5-6000 kroner i stedet. En god selger fletter da inn dette med betalingsutsettelse tidlig i samtalen, og det kan være en måte å gjennomføre salget på, sier Sæther, som selv er tidligere butikkinnehaver, men nå selger. - Hva med kundens finansielle stilling?- Den er det ikke opp til oss å vurdere. Det gjøres ved hjelp av en datamodell vi bruker gjennom GE Capital Bank. Det er de som står for kredittvurderingen, og den oppfatter jeg er høyst reell. Det skjer ofte at kunder ikke vurderes som kredittverdige, sier Sæther.Skeidar, Elkjøp og Expert understreker alle at de ikke har noe med innkrevingen av penger fra kundene å gjøre i ettertid. Kjedene får utbetalt pengene av finansieringsselskapet, samt eventuell bonus for salgene.Hos finansieringsselskapet Cresco opplyses det at omtrent 50 prosent av kundene betaler inn kjøpesummen ved forfall, mens den andre halvparten går inn på en betalingsordning med månedlige avdrag.- Er det moralsk forsvarlig når så mange som 50 prosent inngår betalingsordning?- Jeg vil heller vinkle det slik at så mange som 50 prosent betaler når fristen er gått ut. Dessuten er det slik at kundene kan velge, når betalingsutsettelsen har gått ut, om de vil betale tilbake hele beløpet eller benytte seg av betalingsordning, som jo er et usikret lån, sier Crescos pressetalsmann Frank Nordtømme.- Men er det ikke en fare for at mange strekker seg litt for langt når de skal handle fordi de blir tilbudt utsettelse på betalingen?- Slik er det når du skal handle hus eller bil også. Vi kan bare vurdere om kunden er betalingsdyktig eller ikke. Våre penger tjener vi selvsagt på at folk betaler oss tilbake, ikke at de misligholder, noe svært få gjør, forøvrig, sier Nordtømme.- Betalingsordning kan bli dyrt?- Ja, hvis du måler i prosent. De fleste kundene bryr seg mer om kroner enn prosenter. Eksempler med effektiv rente på 100 prosent finnes det flere av om det er små beløp. Gjennomsnittlig benyttet kreditt hos oss ligger på 13.000 kroner, som i snitt tilbakebetales på omtrent ett år, sier Nordtømme.christian.stavik@fedrelandsvennen.no