SØRLANDSBANEN: — Det er fett å sitte og kikke ut på naturen sammen med ungene og skravle, sier Christian Gavigan (33).Klokken er 07.40, NSBs jernhest glir inn på Lunde stasjon midt i svarteste Telemark.Foreldrene fra Grim i Kristiansand tar unna spyposene på skift. Helt siden de passerte Vennesla (kl. 05.42) har vesle Leon knapt sett skogen for bare hvite papirposer.- Jeg har dratt ham med på toget siden han var tre måneder, men aldri har han vært så syk som nå, bedyrer mamma Cathrine Skarpeid (29).Vanligvis sitter pjokken der og peker på trær og kanskje en elg i soloppgang, der morgendisen ligger tett over Neslandsvatn, mens mor og far forklarer som best de kan. I slike stunder er NSB bare suverent.- Det er helt andre fasiliteter enn i bussen. Vi kan bevege oss i vogna, ungene kan løpe fritt, det er god beinplass, det er lekevogn og kafé, nevner Christian, og gjentar ordet «fett» hele tre ganger.Han tar toget til Oslo en til to ganger i måneden og kaller seg både stamkunde og NSB-tilhenger.- Hvis jeg er hypp på litt ekstra casher jeg ut 75 kroner og får kaffe, aviser og strøm til pc-en i komfortvogna. At det er dårlig mobildekning synes jeg bare er fett, sier 33-åringen.Heller ikke prisen klager han på. Kvelden i forveien fikk han tak i miniprisbilletter til seg og samboeren for 150 kroner stykket på internett, mens Leon går gratis. 300 kroner for en familie til Oslo lar seg høre.- Kontra fly er det helt latterlig. Du sparer en time, maks, og så koster det fletta, sier Gavigan.Tre vogner lenger fremme, i komfortvogna, sitter selvstendig it-konsulent Jon Ivar Kleveland (39) og jobber på pc-en, tyggende på sin bagett i soloppgang, som han kjøpte i bistrovogna minutter i forveien. Klokken 14 skal han møte en potensiell kunde i Oslo, og som selvstendig må han utnytte reisetiden.- Så vidt jeg kjenner til, er det ingen mulighet for å jobbe på bussen. Alternativet er fly, men også da går det noen timer, med transport til Kjevik og fra Gardermoen, forklarer Kleveland.Han er ikke høylytt begeistret over at NSB sist mandag fremskyndet morgenavgangen fra kl. 07.20 til 05.30.- Det ble litt tidlig på morgenen det her, mens neste tog ble for seint, sier familiefaren fra Lund i Kristiansand.Inkludert komforttillegget betalte han 606 kroner hver vei for billetten, kjøpt på internett sent kvelden i forveien.- Det er dårlig med konkurranse på strekningen Kristiansand-Oslo, så de holder stive priser, mener it-konsulenten, som trolig var en hårsbredd fra å få miniprisbillett.Klokken 09.57 glir vi inn på Oslo S, ett minutt før rute.