KRISTIANSAND: — Dette var et veldig konstruktivt innspill fra Arbeiderparitet. Helse- og sosialstyret gikk enstemmig innfor å se på muligheten for å få opprettet et eget brukerråd. Poenget må være å få til et råd som fungerer og har en funksjon, sier Lars Dahlen, helse- og sosialdirektør i Kristiansand.Bakgrunnen for Arbeiderpartiets forslag er at dagens ordning med kontaktpersoner ute på institusjonene fungerer dårlig mange steder. Det er vanskelig å rekruttere kontaktpersoner og det er vanskelig å holde på dem.Dermed er et viktig bindeledd mellom brukere og pårørende og institusjonene borte.- Et brukerråd vil heve statusen for personene som tar på seg oppgaven med å tale på vegne av brukere og pårørende. I dag er de i stor grad overlatt til seg selv på den enkelte institusjon, mens vårt forslag går ut på at brukerrådet skal rapportere til helse- og sosialdirektøren. Slik det er i dag så er det kanskje ikke så rart at det er vanskelig å holde på representantene, sier Kari Henriksen i Arbeiderpartiet.- Et lignende råd ble nedlagt i 1999. Hvorfor skal det fungere bedre nå?- Jeg vet ikke. Men det må i alle fall være enklere å delta i et mer organisert råd enn å være overlatt til seg selv og ikke ha noe å gå videre med sakene til, sier Henriksen.Dahlen på sin side har håp om at et nytt brukerråd kan bedre informasjonen om hva som skjer på institusjonene.- Poenget er at vi er interessert og opptatt av å få tilbakemelding på ting som ikke fungerer ute på institusjonene. Samtidig liker vi også at folk uttrykker at de er tilfreds. Det er minst like viktig for organisasjonen og de ansatte. Hvis rådet gir oss en bedre dialog enn vi har i dag med pårørende og brukere, så er det veldig flott, sier Dahlen.- Hva skjer nå?- Nå må vi få opp problemstillinger knyttet til å sette sammen et slikt råd. For eksempel må vi se på hvilken rolle eldrerådet skal spille, sier Dahlen.- Blir det en tidkrevende prosess?- Nei, vi må regne med at dette arbeidet går rimelig raskt, sier Dahlen. christian.stavik@fedrelandsvennen.no