KRISTIANSAND: De nye læreplanene for videregående skal være klare i januar og ute i skolen til høsten. I høringsutkastet er sentrale begivenheter i de siste 100 års historie utelatt. Elevene kan risikere å gå gjennom hele videregående uten å høre om 1. og 2. verdenskrig, kommunismen og den kalde krigen. Kritikken er sterk mot Utdanningsdirektoratet etter det nye forslaget.

— Historie er ved siden av norsk det viktigste faget på skolen. Vi historielærere ønsker å gi elevene en oversikt over de viktigste hendelsene til nå. Å være historielærer er å drive psykoanalyse på en region. Poenget er å forstå verden ut fra hva som er skjedd tidligere, sier Jan-Erik Ryen, lektor ved Kristiansand Katedralskole.

Ugjennomførbart

Han mener at den nye planen ikke lar seg gjennomføre. Han føler seg derfor rimelig trygg på at planen aldri kommer ut i skolen.

Læreplanene legger sterk vekt på presentasjoner, nettpubliseringer, utstillinger og bruk av digitale kommunikasjonsverktøy.

— Det er beklagelig at planen er så konkret på metode og samtidig så generell på enkelte emner. Historiefaget mister en time i uka og skal vi jobbe så mye med metode vil det føre til at viktige hendelser utelukkes, sier Ryen.

Han reagerer på at første verdenskrig som var urkatastrofen i forrige århundre ikke er nevnt i planene, mens samene er nevnt i flere punkter.

— Faghistorikere som driver punktstudier har fått altfor stor innvirkning på historiefaget. Poenget med dette faget er å gi elevene en oversikt for å kunne orientere seg i samfunnet, sier han.

Vil lære om verdenskrigene

— 1. og 2. verdenskrig, nazisme, unionsoppløsningen og den kalde krigen, mener avgangselevene Inga Margarethe Larsen (17), Pernille Ribe (19) og Trond Nygren (18) er noen av de viktigste hendelsene i forrige århundre.

Elevene i tredje klasse ved Kristiansand Katedralskole mener det er helt på trynet at ikke disse fagene er nevnt spesifikt i de nye planene.

— Vi har så mye større mulighet til å forstå nåtiden hvis vi kan noe om de viktigste begivenhetene, sier Nygren.

— Jeg tror historie er viktig for å hindre fremmedfrykt. Hele historien viser at vi er redd for nye ting. Og skal vi komme videre er det viktig å kunne sin historie, sier Larsen.