KRISTIANSAND: — Vi har nettopp fått inn en dansk undersøkelse som har vurdert dette med gratis buss. De konkluderer med at dersom man har en begrenset pengesekk, så er det bedre å satse på billigere og bedre busstilbud. Undersøkelsen viser at tidsbruken betyr minst like mye som pengene. Gratis buss kan gå ut over tilbudet, og det kan gi færre reisende, sier prosjektleder for ATP i Kristiansand, Øystein Holvik.

Prosjektlederen har stor forståelse for frustrerte vågsbygdbeboere som stanger i kø i rushet, men lister opp en rekke tiltak som er blitt iverksatt eller vil bli iverksatt for å bedre trafikksituasjonen.

— Kollektivfelt opp Myhren-bakken (ferdig).

— Nytt Lumber-kryss (ferdig).

— Kollektivfelt i Auglandsbukta (etter planen i løpet av 2007).

— Park and ride i Kjosbukta ( våren 2007).

— Filterfil i Trekanten-rundkjøring (ferdigstilles snart).

— Vi håper at disse tiltakene vil hjelpe på situasjonen. Vi har allerede fått tilbakemeldinger fra buss-selskapet om at kollektivfeltet opp Myhrenbakken sparer de for mellom null og fem minutter, sier Holvik til fvn.no

Prosjektlederen selv bor vest for byen, men slipper å følge riksveien ut mot Vågsbygd, han svinger nemlig av til Hellemyr.

— Er du glad for at du ikke bor i Vågsbygd?

— Ja, jeg er egentlig det. De får jo en ny vei, men det noen år til det. Derfor er det nødvendig at vi foretar oss noe nå.

— Men gratis buss er ikke løsningen?

— Nei, jeg tror ikke det.