KRISTIANSAND: Derfor tjener Avinor for lite penger til å innfri alle ønskene om å utvide flyplassen, mener Flesland. En samlet maktelite på Sørlandet mener motsatt. De mener folk flyr for lite fordi Avinor ikke er villig til å oppgradere Kjevik til skikkelig standard. Den høna og egget-debatten ble ikke løst under møtene med Flesland og ordfører Jan Oddvar Skisland i går. Men partene er enige om at de har en god dialog.— Kjevik er i en meget utsatt posisjon for tiden, mener ordfører Jan Oddvar Skisland, og var klar da han møtte Avinor-sjefen: - Avinor må komme opp med penger så rullebanen kan utvides fra 1800 til 2000 meter. Det er grensen for at mange billig-selskaper vil etablere seg. 2000 meter gir også mulighet til betydelig mer chartertrafikk, sier Skisland.Flesland vil ikke love noe:- Terrortrussel har endt i pålegg om mye større sikkerhetssoner rundt rullebanen. Men vi er enig med lokale myndigheter i at utvidelse er en fordel. Så vi vil ta dette med i utredningene våre, sa Flesland i går.Før sommeren skal Avinor legge fram svarene. Da får vi vite om 2000 meters rullebane er realistisk.- Skal vi utvide, må vi sprenge litt i fjelltopper rundt flyplassen. Det blir jo spennende å se om Kristiansand kommune vil hjelpe oss med det, eventuelt, sier Flesland.For to-tre år siden forelå store planer om å bygge nytt terminalbygg på Kjevik. Det lå også an til at sørlandske flypassasjerer endelig skulle få muligheten til å gå tørrskodd til og fra flyene. Men selv det ufyselige marsværet med føyke fikk ikke Avinor-sjef Flesland til å åpne pengeveska i går. Sluser til og fra flyene ligger langt inn i fremtiden.- Trafikken må opp før det er realistisk med slike investeringer. Dere biler, toger og busser for mye. Dere må fly mer, sier Flesland.